Benny Jannerbrink – Road train driver



Benny Jannerbrink er en svensk countrysanger i 70 årene, opprinnelig fra Avesta, og denne uka setter jeg hans seneste CD-album under lupen her i For Swingende.

Først av alt: Dette er ingen typisk dansebandplate, mer en blanding av country og viser, men likevel med flere låter som fint kan danses til og som har et ganske likt preg med en del av den tradisjonelle svenske dansebandmusikken, noe som er grunnen til at jeg har valgt å slippe til Benny her i mitt program.

Benny er født i 1948 og har fått musikken inn nærmest med morsmelka, eller skal vi heller si farsmelka, da det var hans far som brøytet vei for Bennys musikkinteresse, selv om han hadde svært lite kontakt med sin far da Benny var ung. På begynnelsen av 70 tallet begynte Benny å turnere som trubadur på pizzeriaer og andre mindre lokaler hvor han opptrådte både med covers og sine egne låter som han etterhvert begynt å skrive. Og hans første plateutgivelse var en singel som kom ut på platemerket Efel. Senere ble Benny med i flere ulike danseband og turnerte etterhvert over hele Sverige.

I dag er Benny mer som en hobbymusiker å regne og jobber nok ikke like aktivt og profesjonelt med musikken som før, men han produserer fortsatt plater hvor den siste hittil kom ut i 2020 og bærer tittelen “Road train driver”. Denne plata inneholder totalt 13 spor, både coverlåter og eget materiale. Og fra denne har jeg i ukens sending valgt ut tre smakebiter.

A summer night with all my friends – En ganske uptempo låt med en fengende og glad melodi og kanskje en av de lystigste låtene på plata. Dansbar er den også, om man liker å danse etter litt “ompa-ompa-rytmer” som jeg velger å kalle det. Opphavsmann her er Benny Jannerbrink selv.

Hemlösa nattvandraren – En rolig og ettertenksom ballade og kanskje min største favoritt på plata. Her bør man lytte til teksten, for den er fin. Låten er altså av det rolige slaget og den har et tydelig preg av country med en god stemning som kanskje egner seg bedre til stillesittende lytting i godstolen framfor å swinge seg på gulvet. Også dette er en originallåt fra Benny selv.

Stå på, stå på – En ganske glad låt i middels tempo og som også er forholdsvis dansbar. Og nok en gang er det Benny som har skrevet både tekst og melodi.

Når jeg skal bedømme denne plata som en dansebandproduksjon, som jeg alltid gjør her i For Swingende, så må jeg selvsagt ta hensyn til dansbarheten og ikke kun hvor godt jeg liker musikken i seg selv. Og jeg må si at dette langt fra er noen plate jeg vil anbefale til dansefesten, selv om det finnes flere spor her som fint kan danses til. Noen låter liker jeg veldig godt, andre låter litt mer middelmådige og blir litt anonyme i mine ører igjen, og sett under ett så er det ei plate som plasserer seg omtrent midt på treet på terningskalaen. Så fra mitt ståsted som dansebandanmelder så blir det kun en beskjeden 3`er for denne plata, men den er langt fra dårlig, så ikke la 3`eren min skremme deg fra å utforske musikken nærmere. Benny har en personlig og særpreget stemme og man kan si at han synger fra hjertet. Og det er ei koselig plate, det må jeg si, selv om den ikke er noen plate for den jevne danser.

Besøk Benny Jannerbrink sin hjemmeside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg