Besøk i Gjøvik Lydstudio og øving med nye Per Øversveen Band

For Swingende hadde onsdag ettermiddag gleden av å besøke tradisjonsrike Gjøvik Lydstudio i Hunndalen for å overvære en øvingskveld med Per Øversveen(tidligere Diligence-vokalist) og hans nystartede band.

Det var nærmest med andakt jeg entret de hjemmekoselige og lekre studiolokalene i Haugenveien i Hunndalen, for med ett jeg var innenfor dørstokken så visste jeg at jeg stod i et lokale hvor store deler av norsk dansebandhistorie ligger trygt bevart i veggene. Her har kremen av norske danseband spilt inn plater helt siden 80 tallet eller deromkring.

Allerede på gårdsplassen ble jeg møtt av produsent og “lydguru” Morten Nyhus som anviste meg en passende parkeringsplass. Og vel inne i studiolokalene ble jeg inne i det aller helligste hilset velkommen av Per Øversveen og hans nye 6 manns band. Instrumenter og utstyr var rigget opp i et romslig studiolokale. adskilt med doble skyvedører i glass inn til Morten sitt kontrollrom hvor mikser og dataskjermer stod klare for å forevige kveldens øving med Pers nye band.

Aller først tok Per og jeg en prat på pauserommet over en kopp nytraktet kaffe, selvsagt med lydopptakeren i gang før han begynte å fortelle om seg og sitt. Selv skal jeg innrømme at jeg hadde forventet å møte “gamlekara” i Diligence, men det kunne Per forklare først som sist at Diligence var oppløst i høst men at Diligence-musikken kommer til å leve videre under navnet Per Øversveen Band, hvor Per og 5 garvede og forholdsvis unge musikere fra ulike deler av Innlandet er i full gang med å øve inn både kjente Diligence-slagere og nyskrevne låter fra Pers egen penn. Det hele skal i første omgang kulminere i en digital livekonsert i beste korona-ånd på Facebook i begynnelsen av juni, men Per lover at det skal bli ekte konserter og kanskje til og med noen festivaloppdrag når besetningen blir varme i trøya og blir innkjørte som band.

Hele innslaget med Per vil du kunne høre i For Swingende i siste halvdel av mai, i tillegg til at Radio Toten også kommer til å sende det på dagtid i løpet av ei ukes tid eller så.

Forøvrig var det veldig gøy å høre på den første låten som bandet skulle øve inn denne maikvelden, en coverlåt fra USA med norsk tekst på dialekt. Per synger like trygt og varmt som han alltid har gjort, og han styrer bandet med stødig hånd samtidig som det er en løs og ledig stemning i studio hvor Per gir sine instrukser uten å være verken sjefete eller autoritær. Så jeg fikk raskt inntrykk av at hele gjengen allerede var “gode busser”. Etterhvert trakk jeg ut til Morten Nyhus i “kontrollen” hvor jeg kunne høre musikken i litt bedre studiokvalitet over høyttaleranlegget. Og at det låt som ei kule, det var det ingen som helst tvil om.

Dermed er det bare å vente på at Per Øversveen Band skal ut på veien, men en forsmak får vi altså allerede i begynnelsen av juni, når bandet skal debutere med en digital konsert over internett. Nærmere tid og sted for denne får dere vite her i For Swingende når ting er blitt litt mer spikret enn det er pr i dag. Og Per lover også at det skal opprettes en egen artistside på Facebook for det nye bandet i nær framtid, da under tittelen “Per Øversveen Band”, hvor du kan få med deg info om alt som skjer med denne gjengen videre framover.

Jeg vil takke Per, Morten og resten av bandet for at jeg fikk komme på besøk, og under kan du se noen bilder jeg tok i studiolokalene under min drøye time som gjest i Norges mest tradisjonsrike lydstudio for denne typen musikk:

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg