Bjørns orkester – Dance on



Bjørns orkester, jeg blir nesten fristet til å kalle dem Romsdals gladeste dansegjeng, er ute med et nytt album i disse dager, som i følge mine opplysninger kun vil bli tilgjengelig på fysisk CD.

Den nye plata bærer tittelen “Dance on” og er ei veldig typisk Bjørns-plate med både tjo-og-hei låter, mer tradisjonelle swinglåter og et par litt alvorligere ballader inniblant det hele, så sammenfattet er det blitt ei veldig variert plate, men gjennomgående dansevennlig.

Hva Bjørns orkester angår så er de nøyaktig samme gjengen som tidligere, med faren Bjørn, sønnene Mathias og Johnny samt “attpåplatten” Jan Erik, så jeg skal ikke bruke så mye spalteplass på noe jeg har nevnt både 8 og 10 ganger tidligere. Gutta beholder ihvertfall sin popularitet blant fansen ved å tviholde på sin kjente og ganske så tradisjonelle spillestil – never change a winning team, som det heter!

Plata er forøvrig produsert av Morten Nyhus i hans studio på Gjøvik og plata består av totalt 13 låter, de fleste nyskrevet, men også et par velvalgte covers som seg hør og bør på enhver Bjørns-produksjon.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Sommer og trekkspill – En sommerlig og veldig typisk Bjørns-låt, hvor Mathias Kalvatsvik er vokalist. Låten har en veidig god swingtakt, og den er forholdsvis uptempo. Opphavsmann er også Mathias Kalvatsvik.

Egen bar – En litt mer balladepreget låt som gode gamle Country Snakes gjorde på 70 tallet, mens den engelske originaltittelen er “Swinging doors”- Selv har jeg vært glad i denne låten siden tidlig i barndommen, så den var et veldig hyggelig gjenhør for meg, da jeg nå fikk høre den i Bjørns sin tapning. Opphavsmann er opprinnelig Merle Haggard mens den norske teksten er skrevet av Ottar Johansen.

Rosa du fikk av meg – Nok en ganske uptempo swinglåt som er signert Mathias Kalvatsvik, mens broren Johnny er vokalist.

Jeg syns Bjørns har truffet skikkelig innertier med plata si denne gangen, for her er det bare gode låter som alle appellerer til dansefoten på en eller annen måte, mens de to litt mer alvorlige balladene, “Mørke engel” og “Sting for sting”, bryter fint opp med de mer glade og humørfylte låtene på plata. Så når jeg sammenfatter alt, og kanskje da  med hovedfokus på låtmaterialet, så syns jeg plata denne gangen skal få toppscore på terningen av undertegnede, med andre ord en skinnende blank 6`er. Dette vil jeg si er noe av det aller beste Bjørns har prestert i sin platekarriere, hittil, så om du fortsatt har mulighet til å spille av CD-plater, så vil jeg absolutt anbefaledeg  å skaffe et eksemplar av “Dance on” du også.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE DIREKTELINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg