Bok om Kai Robert

I disse dager utgis en egen bok om dansemusikeren og entertaineren Kai Robert Johansen som tar for seg hans lange og allsidige karriere fra 1970 og fram til i dag.

Boka er forfattet av Tom Helgesen, og tar for seg det meste av det Kai Robert har drevet med innen musikk og showbiz helt siden han spilte i gruppa Silwer Stars i sine unge år og fram til hans 50 års jubileum som artist nå i 2020.

Boka er et skikkelig påkostet verk med en flott og solid innbinding og med fargerike bilder og illustrasjoner på hver eneste side. De første kapitlene omhandler de tidlige bandene The Roses og Silwer Stars hvor Kai Robert startet sin musikalske løpebabe. Videre finner vi kapitler om tida da han ble mer og mer som en kjendis å regne, om plateutgivelser og økt popularitet rundt artisten Kai Robert utover mot siste halvdel av 70 tallet og litt om tiden da Silwer Stars ble oppløst til fordel for familieforøkelse. På denne tida av Kai Robert sitt liv så skjer også en trist og tragisk hendelse da sønnen Thomas dør i veldig ung alder, noe som også blir satt ord på i denne dyptpløyende biografien. Alkohol, dansebandtiden med Jannex og Fryd & Gammen, suksessen på Island og døråpnerne til Kai Robert sin inntreden på det amerikanske markedet er andre ting som blir omtalt lenger utover i boka.

Jeg tror jeg stopper der, og lar resten være opp til deg som kjøper denne boka, for her er det mange kapitler av Kai Roberts liv som nok mange vil ha interesse av å lære mer om, spesielt dere som er fans av denne allsidige østfoldingen som har så mange ben å stå på at jeg ikke skal begynne å ramse opp alt – men det spenner fra dansemusikk til barneshow og kirkekonserter – og ALT blir belyst i løpet av de 117 sidene som har fått plass i boka som bærer tittelen “Kai Robert Johansen – På turnè i 50 år – Fra Grandkjelleren i Sarpsborg til USA”.

Jeg vil også takke Kai Robert for at han forærte meg et anmeldereksemplar av boka hans, og jeg kan også røpe at jeg sysler med visse planer om å lage et eget portrettprogram om Kai Robert her i For Swingende innen året er omme. Om det blir med eller uten hovedpersonen i studio gjenstår å se, men et eller annet skal det bli for å markere Kai Robert sin lange karriere i mine radiosendinger – så følg med!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg