Børge Rømma – 40



Trønderen Børge Rømma, blant annet kjent som frontfigur i Too Far Gone, er ute med nytt soloalbum i disse dager med tittelen “40”.

Børge er en fyr som bedriver musikk innen genrene country, rock og en miks av de to, men han har også litt mykere låter på repertoaret som passer fint inn i For Swingende sitt musikkonsept, og av den grunn så har jeg gitt Børge innpass her i dette programmet med sitt nye album som ble utgitt på hans 40 års dag, derav tittelen “40”. Plata inneholder et bredt spekter av låter, noen er ganske rocka og harde i formen, mens andre er atskillig mykere igjen og i tillegg ganske så dansbare.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hemmelige sted – Dette ble en av mine favoritter på plata, en låt med en diskret duft av DDE og med en god dansetakt. Og her har Børge også med seg sin kone Becca(Vibeke) som setter en ekstra spiss på låten med litt kvinnelig sound innimellom all “manpoweren” som ellers gjennomsyrer denne plata. Låten er skrevet av trekløveret Børge Rømma, Kristin Eggen Vårvik og Roar Øien.

Gigantene – En låt som er en hyllest til alle artistene som er innlemmet i Rockheim Hall of Fame, en låt Børge skrev på oppdrag til et eller annet arrangement i tilknytning til nettopp Rockheim. Låten har en fin dansetakt og den er akkurat passe rocka etter min smak, det er dette jeg kaller skikkelig god trønderrock.

Slakteri – Slakt av dyr er ikke nødvendigvis noe trivelig tema, men jakt er jo en populær aktivitet hos mange i Norge, og jeg syns denne låten gir et ærlig og autentisk bilde av hvordan en jeger selv ser på hobbyen sin og hvor jegeren tar et oppgjør med all kritikken jegerstanden møter i enkelte kretser. Opphavsmann er også her Børge Rømma selv. En fin låt med en god dansetakt dette også.

Jeg syns Børge Rømma har levert et solid og godt album også denne gangen med en fin blanding av raske, rolige, myke og rocka låter, og selv om dette langt fra er noen dansebandplate så er det likevel flere høyst aktuelle låter for dansefolket her. Børge synger med stor overbevisning og det låter ærlig og ekte tvers igjennom. Selv velger jeg å tildele plata en solid 5`er og vil anbefale alle som er nysgjerrige å ta turen inn på Spotify eller andre digitaler plattformer og lytte til det Børge her har produsert i form av sin egen 40 års gave til seg selv. Jeg blir overrasket om du ikke finner noen låter du liker, enten du er dansebandfreak, countrytilhenger eller rockefan. Her bør det være litt for enhver smak. Bra jobba Børge!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg