Callinaz – På riktigt



Det svenske bandet Callinaz kom i 2020 ut med et 9 spors album med tittelen “På riktigt”.

Callinaz er et band som i starten var et ganske så tradisjonelt danseband, men som de siste årene har gått helt andre veier enn det de fleste andre band innen denne genren gjør. De har dreid stilen mer mot såvel blues og jazz som rock’n roll, og i fronten av bandet finner vi kvinnen som stadig bytter etternavn men som i dag heter Carolina Skaarup Lagerborg og som synger riktig så bra. Med seg i bandet har hun fire karer ved navn Mikael Rosenkvist, Andreas Holmberg, Tom Lindquist og Simon Andersson.

Den seneste plata inneholder altså 9 låter og er produsert av Uffe Börjesson og Donald Laitila.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Wee baby blues – Dette ble en av mine favoritter på plata, en middels tempo låt som går i en miks av blues og rock’n roll. Låten ble opprinnelig gjort av den amerikanske bluessangeren Big Joe Turner, en innspilling han gjorde så tidlig som i 1957. Her er det Carolina som er vokalist.

If I had a wish – En uptempo bugg- og swinglåt som er en av de litt mer typiske dansebandlåtene på plata. Her er det et av de mannlige medlemmene som synger og opphavsmann er bandets egen Tom Lindquist.

På riktigt – Nok en uptempo låt hvor det igjen er Carolina som synger. Låten er en blanding av rock’n roll og rockabillystil og en av de få svenskspråklige låtene på plata.

Callinaz er et band som altså går sin helt egen vei rent stilmessig, og etter hva jeg forstår så er det mange som setter pris på bandets musikk både i Norge og Sverige. Dog er dette for min egen del ikke musikk som er mitt førstevalg, det er rett og slett ikke musikk jeg forbinder med dansebandgenren, selv om den er dansbar denne også, men jeg føler dette blir veldig i ytterkanten av det jeg selv vil betegne som dansebandmusikk. Jeg vil heller kalle det dansemusikk, for det favner så mye mer mer enn det folk flest forbinder med uttrykket “danseband”. Når det er sagt så har Callinaz en meget dyktig frontfigur i form av Carolina, og hun gjør en riktig så bra vokalprestasjon på samtlige låter hun synger på, så det er mye det som gjør at Callinaz sikrer seg en hederlig 4`er på terningen her i For Swingende for albumet “På riktigt”. Stilmessig er de som sagt ikke noe band for meg, men siden jeg vet at mange mener noe helt annet enn meg akkurat der, så lar jeg objektiviteten komme bandet til gode og dermed blir det altså terningkast 4. Hør plata på Spotify dersom du er nysgjerrig på hvordan det hele låter.

Besøk Callinaz sin nettside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg