Casanovas – Mota Olle i grind(album)



Svenske Casanovas kom nylig ut med sitt nye album “Mota Olle i grind” som er spekket med mange fengende og dansbare låter, en god del av dem utgitt på singler tidligere.

Casanovas har fortsatt Henrik Sethsson i spissen, som er en av Sveriges kanskje mest benyttede plateprodusender og låtskrivere innen dansebandgenren for tiden. Og selv om Casanovas alltid har vært blant de mer moderne dansebandene i Sverige, så føler jeg likevel det har begynt å låte mer og mer ekte danseband av dem, ikke direkte tradisjonelt, men mer og mer mot det holdet i forhold til slik de låt på 90 og utover 2000 tallet. Og dette er positivt ment for min del, da jeg synes Casanovas tidligere har vært LITT i røffeste laget for meg.

Den nye plata inneholder totalt 15 låter og det er ganske bred spredning i tempo og stil på denne plata. Alt fra de softeste balladene og til de mer rocka swing- og bugglåtene igjen. En rekke av låtene har du fått høre tidligere i For Swingende under året som har gått, da omtrent halvparten av materialet på plata tidligere har vært ute på singler, som nevnt innledningsvis. I denne presentasjonen har jeg valgt å fokusere på de låtene jeg IKKE har spilt tidligere, og da har jeg landet på følgende tre spor:

99 av 100 – En noe popduftende låt i middels tempo, som ble en av mine favoritter blant de litt roligere låtene på plata. Låten har et mykt og behagelig arrangement og lydbilde, mens opphavsmenn er Henrik Sethsson og Mikael Wigström.

Du dansar så bra – Her har vi med en skikkelig “rökare” å gjøre, en frisk, fartsfylt og glad låt som appellerer til såvel dansefot som festhumør. Denne er skrevet av Eric Palmqvist og Peter Kvint.

Mitt hjärta i din hand – Nok en fin låt i middels tempo, en sang som egentlig kan beskrives på samme måte som “99 av 100”. En iørefallende og veldig god fox-låt for dere som liker den danseformen. Denne låten er signert Axel Sjöberg, Björn Olsson og Niels Nankler.

Casanovas har her levert ei veldig sterk og god plate hvor dansbarheten er godt ivaretatt, samtidig som du heller ikke trenger å være noen danseløve for å digge denne musikken. Jeg tør påstå at de fleste låtene her vil kunne treffe et bredt publikum i ulike aldersgrupper. Det synges fint, det spilles bra, og lydbildet er veldig behagelig å lytte til enten det er raske eller rolige låter. Så terningmessig skal plata få en solid 5`er av meg, og da føler jeg også at jeg er en smule nøktern, men slik får det bli. Plata ligger på Spotify for deg som vil sjekke den ut der, muligens også på YouTube, og vil du kjøpe et fysisk CD-eksemplar, så kan du gjøre dette via den svenske nettbutikken som du finner via linken under, men husk litt dyrere frakt til norske enn til svenske kunder.

KJØP PLATA PÅ CD FRA GINZA VIA DENNE DIREKTELINKEN
Besøk Casanovas sin hjemmeside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg