Charles Plogman – Små stunder



Den finske sangeren og dansebandvokalisten Charles Plogman er for tiden aktuell med et svenskspråklig album med tittelen “Små stunder”.

Charles Plogman er nok for mange best kjent som vokalisten i dansebandet Charlies, men han er nok omtrent like aktiv som soloartist, kanskje mer, men med en litt annen stil enn han er kjent for sammen med Charlies. Hans nye album innholder både gamle Charlies-låter og litt annet materiale, men alt sammen innspilt i litt mer luftige og akustiske arrangementer enn det de har vært tidligere. Jeg skal ikke si at samtlige låter på plata har vært innspilt før, men jeg kjenner ihvertfall igjen et knippe låter som jeg tidligere har hørt med Charlies.

På Charles sin nye plate finner vi totalt 15 spor, og av disse har jeg valgt ut følgende tre til ukens presentasjon:

En härlig sommardag – Dette er en swing/bugglåt som Charles gjorde sammen med dansebandet Charlies på 90 tallet. Her er den i en helt annerledes versjon med både felestryk og ganske luftig og sommerlig arrangement. En veldig ålreit låt og et av høydepunktene på plata for min del.

En liten del av charmen – En låt i middels tempo, og denne vet jeg ikke om er innspilt tidligere eller ei, men jeg syns den er hørbar og fin og den har også en helt grei dansetakt, selv om det ikke er noen typisk dansebandpreg over verken denne eller mange av de andre låtene på plata.

Steg för steg – Dette er også en låt jeg husker fra Charlies fra en del år tilbake i tid. Låten er ganske uptempo og fin å bugge og swinge til, og den er kanskje også et av de mest dansevennlige sporene på denne plata og i tillegg en av mine egne favoritter.

Charles Plogman er for meg et tveegget sverd, det vil si at noe av det han gjør liker jeg veldig godt, mens andre ting ikke faller helt i smak hos meg. Generelt så syns jeg det er de svenskspråklige tingene hans om er mest iørefallende og dansbart, det finske stoffet blir ofte litt for sært og spesielt til at jeg velger å ta det med her i For Swingende. Plata “Små stunder” er kanskje det beste jeg har hørt fra Charles under hans eget navn, og arrangementene er annerledes enn de jeg kjenner fra Charlies sine versjoner av disse låtene, men langt fra noe dårligere av den grunn. Men som noen typisk dansebandplate så vil jeg nok ikke anbefale den til dansefolket, det er nok mer ei “lytteplate” enn ei “danseplate”. Og på terningskalaen velger jeg å tildele plata en hederlig 4`er, og slik sett så føler jeg det er ei plate sånn midt på treet, ihvertfall når den bedømmes fra en dansebandanmelders ståsted, slik som meg. Uansett er den vel verdt å lytte gjennom, og vil du gjøre det, så finner du den i sin helhet på Spotify, muligens også på andre digitale tjenester.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg