Contrazt – Live



Contrazt, kanskje landets mest populære danseband, kom i sommer ut med et liveinnspilt album med totalt 15 låter.

Ei liveplate er ikke nødvendigvis så spennende i seg selv, og det er heller ikke denne. Og ulempen med liveplater er ofte at man har hørt alle låtene tidligere. Dog er det ikke ei dårlig liveplate Contrazt har levert, selv om jeg kanskje vil betrakte det like mye som ei samleplate enn som ei liveplate. For alle låtene har vært ute på tidligere Contrazt-plater, også fra tida da Hanne Mette Gunnarsrud var vokalist. Jeg kan nevne titler som “Kjære Kristine”, “Ikke gråt om det er vinter og det snør”, “Volvo 240”, “Kan du prøve å forstå” og “Roadtrip USA”. Et fint tverrsnitt av Contrazt sitt repoertoar har fått plass på denne plata, alt fra de følsomme balladene og til de mer festglade låtene. Gro Anita synger brorparten av materialet, men Leif medvirker også litt innimellom.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Det gamle huset – En koselig og fin danselåt som opprinnelig ble innspilt i 2016 på albumet Før sola går ned.  En av mine favoritter på plata, da jeg alltid har like denne låten ganske godt, og det er en ganske uptempo swing- og bugglåt med mye nostalgi.

Trenger deg nå – En av de litt eldre låtene på plata, en balladepreget låt som opprinnelig ble innspilt i 2010 på albumet “Ser på verden”, en av de første platene hvor Gro Anita medvirket som vokalist.

Na na na – Litt mer tempo igjen i denne, en sommerlig og festglad låt som jeg alltid har likt veldig godt når det kommer til Contrazt sine plater. Låten minner veldig om Lasse Stefanz slik de låt tidligere på 2000 tallet, men de har ikke hatt denne låten da dette er en originallåt fra Leif Dybendal selv.

Jeg syns Contrazt har levert ei dansbar og god plate også denne gangen, men det er en ting jeg savner når det er ei liveplate vi har med å gjøre, og det er litt småprat, ut- og innannonseringer mellom låtene, for det er noe jeg syns hører hjemme på et liveinnspilt album. Men når det er sagt så skal jeg ikke la det momentet ødelegge for hovedinntrykket av låtene, som selvsagt er det viktigste. Så på terningen velger jeg å tildele plata en solid 5`er. Hør det hele på Spotify eller kjøp et fysisk CD-eksemplar av plata fra Platekompaniet via linken under.

KJØP PLATA PÅ CD FRA PLATEKOMPANIET VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg