Cool Candys – Mockaskorna på

Det legendariske svenske dansebandet Cool Candys er igjen aktuelle, denne gang i form av en reutgitt EP med fire låter.

Hva som er bakgrunnen for dette plutselige comebacket til Cool Candys vet jeg ingenting om, men jeg har ihvertfall fått tilsendt disse fire sporene fra det finske distribusjonsselskapet TMD og som jeg ser at opprinnelig ble utgitt i 2018, så vi snakker nok en reutgivelse av en tre år gammel EP her. Men musikken, den holder godt mål også i 2021, jeg velger å omtale hver og en av låtene på rekke og rad, for å gjøre det skikkelig:

– Inför stundens alvar – Dette er en tradisjonell dansebandlåt i middels tempo, opphavsmenn er ukjente for undertegnede, men låten er både iørefallende og dansbar og klinger fint i ørene, både vokalt og musikalsk.

– Sjung mig en fin gammal sång – Også en tradisjonell låt i middels tempo, og siden jeg heller ikke her kjenner opphavsmennene, så er det ikke stort å si om denne heller, annet enn at den har et nostalgisk tekstinnhold og har en fin dansetakt for dere som liker de litt roligere dansestilene.

– Strö inga rosor – Dette er en mer uptempo låt igjen enn de to foregående, går litt i stil med “Leende guldbruna ögon”, men jeg syns faktisk denne er mye finere. Og her kan både swing- og buggfolket kjenne seg hjemme også. Meget bra låt!

– Mockaskorna på – Ganske rask låt dette også, og mockaskor er selvsagt den svenske betegnelsen på mokkasiner som var i skuddet på 80 tallet. Også denne låten har en fin dansetakt og en ganske glad og frisk melodi, noe ihvertfall jeg setter stor pris på.

Hvem som stod bakom Cool Candys da dette ble spilt inn i 2018 er jeg også litt usikker på, men etter hva jeg forstår av e-posten jeg fikk tilsendt fra TMD så er det Berndt Norrman som er vokalist, en mann som startet opp i bandet allerede midt på 70 tallet.

Forøvrig kan du høre alle fire låtene på Spotify, kanskje på YouTube også, og her i For Swingende ble alle fire låtene spilt på radioen i løpet av siste halvdel av januar og første halvdel av februar.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg