Dansdax – Hur ska det bli



Dansdax er et finlandsk-svensk danseband som i 2017 feiret sitt 40 års jubileum. Den gang ble det utgitt et jubileumsalbum bestående av både nye og gamle innspillinger, og denne plata er nå i 2020 blitt reutgitt fra distribusjonsselskapet TMD.

Dansdax har altså røtter tilbake til 1977 og pr i dag så består bandet av fire mannlige medlemmer ved navn Mikael, Yngve, Gerhard og Johan – etternavnene ble dessverre borte for meg ved overgang til ny PC. Bandet spiller ihvertfall dansebandmusikk av den tradisjonelle typen, og på den nå tre år gamle jubileumsplata finner vi både kjente covers og et knippe nyskrevne låter.

Totalt 16 spor finner vi på denne plata, og her kan jeg nevne kjente titler som “Dance on”, “För dina blåa ögons skuld”, “Sugar baby love” og “O mein papa”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hur ska det bli – Tittellåten på plata som er en uptempo swing- og bugglåt som raskt ble en av mine store favoritter da jeg hørte gjennom plata første gang.

Du har det där – Og her byr Dansdax på en låt i middels tempo hvis tittel ikke må forveksles med den gamle Grönwalls-låten fra 90 tallet med samme tittel. I denne låten hører man tydelig den finske aksenten til Dansdax sin vokalist, og personlig syns jeg dette er et sjarmerende trekk ved en rekke finske danseband som synger på svensk.

Världens kvinns – Nok en låt i det jeg vil betegne som middels tempo, hvor det synges om kvinner fra ulike deler av verden, men hvor man tilslutt ender opp med at den kvinnen man har selv er og blir den beste. En ærlig sak å synge om det, og dette ble også en av mine favoritter på plata.

Jeg må si at jeg ble mektig imponert over hva Dansdax har fått til på denne plata, og både de gamle og nye låtene er veldig sterke og gode, med en veldig proff og solid produksjon som gjenspeiles både i soundet og i såvel det vokale som det musikalske. Vokalisten har en myk og behagelig klang og dansbarheten er også av ypperste klasse. Så denne plata ønsker jeg å belønne med en solid 5`er på terningen, og det som trekker litt ned her, for å nevne det, er et antall låter som jeg føler er covret såpass mange ganger tidligere av ulike band og artist at man med fordel kunne valgt andre låter å ta med på plata. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg glatt gitt denne plata toppscore. For bortsett fra det så er det altså ei plate med mange gode kvaliteter, og som jeg kan anbefale varmt. Vil du høre plata i sin helhet så finner du samtlige låter på YouTube.

Besøk Dansdax sin hjemmeside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg