Donaldz – Spegelbild



Dansebandet Donaldz kommer fra en plass som heter Smålandsstenar som ligger i Gislaved kommune i Småland. De er et forholdsvis ferskt danseband som spiller mogen dansebandmusikk og som springer ut fra det tidligere dansebandet/gammeldansorkesteret Robbans.

Donaldz består av Donald Fast sammen med Roland Gustavsson, Dan-Christer Karlsson, Karl-Gunnar Bengtsson og Christer Ringdahl Bengtsson. Bandet ble startet opp i 2018, deretter kom det etterhvert en EP og nå i 2020 kom det første fulle albumet med tittelen “Spegelbild”.

Den nye plata inneholder totalt 12 spor hvor mange av dem er velkjente og nesten som landeplager å regne. Jeg kan nevne titler som “You never can tell”, “Krama mig igjen”, “I saw her standing there” og “Move it”. Det er overvekt av engelskspråklige låter her, men også et knippe svenske hvor noen er godt kjente mens andre muligens er LITT mindre utbredt igjen.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Vill du bli min – En uptempo og litt rocka dansebandlåt, men også ganske så tradsjonell. Den er gjort av flere andre band tidligere, og opphavsmann er tidligere Streaplers-vokalist Gert Lengstrand.

Sing me back home – En gammel og velkjent countryklassiker fra Merle Haggard, her i Norge best kjent som “En slant til trikken hjem”. Det er rart med tekster, men den norske versjonen kan jeg ikke fordra lenger, men når jeg hører den med en annen tekst så kan jeg virkelig digge den, selv om det er samme melodi. Donaldz gjør ihvertfall en meget god versjon av denne, og dette er kanskje også det største høydepunktet på plata.

Förlorad – En uptempo countrylåt vi kjenner fra skånske Bo Göran Svensson, men originalversjonen er fra Buck Owens med tittelen “Excuse me I think I’ve got a heartache”. Også en veldig bra tolkning.

Jeg syns Donaldz låter riktig så bra på sin første plate, men jeg kunne nok tenkt meg et litt mer spennende og kreativt låtvalg. Men det klinger fint i ørene, lydbildet er friskt og fyldig og oser av profesjonalitet og godt musikalsk og teknisk håndverk. Og jeg finner et par-tre låter som jeg syns utmerker seg litt ekstra positivt, mens resten av repertoaret er av typen som jeg syns er covret av nok andre band tidligere. Så det blir både positive og negative momenter å ta hensyn til her, men terningmessig ender jeg opp med en 4+. Plata ligger i sin helhet på Spotify så dersom du vil høre den med egne ører, så er det bare å klikke deg inn der. Det er langt fra noen dårlig plate, men heller ikke ei plate helt i toppskiktet – så snarere en produksjon litt over midten på treet, men vel verdt å få med seg for dere som liker tradisjonell dansebandmusikk.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg