Donnez – Med stora steg


Så er det dags for ei ny Donnez-plate igjen, kanskje et av de aller mest ivrige bandene på å gi ut plater på det svenske dansebandmarkedet for tiden, og selvsagt i positiv forstand, når vi ser på den stadige økende “skivtorkan” her i Norge for tida.

Donnez sin nye plate bærer tittelen “Med stora steg”, og før vi sier noe mer om selve plata, så kan jeg jo fortelle at Donnez er i vinden som aldri før og har hittil i 2019 kommet med hele to plater, for i vinter kom det jo også ut en liveplate fra bandet. For tiden er det Andy Ekenmo som er bandets hovedvokalist, men Donald Laitila holder vel ikke helt kjeft i studio han heller, for å si det sånn. Og stilen til bandet er noe de tviholder på, noe jeg syns er en veldig god ting.

Den nye plata inneholder totalt 14 låter, i hovedsak nyskrevne låter, og platas produsent har også denne gangen vært Donald Laitila selv.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Falska rykten – Dette er innledningssporet på plata som raskt ble en av mine store favoritter. En forholdsvis uptempo bugg- og swinglåt som fenger skikkelig og som bør bli en riktig “floorfiller” på danselokalet. Opphavsmenn her er Andy Ekenmo og Donald Lailtila, med andre ord en hundre prosent Donnez-komposisjon.

Timmar av tomhet – En flott og veldig iørefallende låt med mange herlige harmonier, og den går i middels tempo. Her er det Donald Laitila og Stefan Jonsson som er opphavsmenn. Nok et av mine favorittspor på plata.

Blå blå måndag – Litt mer tempo igjen, nok en veldig fengende og “trallvennlig” låt som er skrevet av Henrik Sethsson, Lasse Blomqvist og Thomas Deutgen(Dansbandsprofessor’n, du vet…)

Jeg har alltid sagt at Donnez har laget sterke og gode plater, men noen ganger overgår de nærmest seg selv i å plukke gode låter, og det syns jeg de har gjort denne gangen. Denne plata føler jeg har det lille ekstra, og det er mye takket være låtmaterialet som jeg syns er eksepsjonelt bra denne gangen. Når det i tillegg er pakket inn i Donnez sitt herlige og friske sound med mye trekkspill og andre oppfriskende elementer, så syns jeg det hele blir såpass bra at det kvalifiserer til toppscore på terningen fra min side. Dermed klemmer jeg til med en skinnende blank 6`er for “Med stora steg”, og oppfordrer alle som liker god dansemusikk til å hive seg inn på Spotify og lytte, eller i beste fall kjøpe dere et CD-eksemplar via linken under!

KJØP PLATA PÅ CD FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg