Donnez – Med värme och iskall champagne



Svenske Donnez er tradisjon tro ute med årets album som denne gangen har fått tittelen “Med värme och iskall champagne”.

Donnez befinner seg fortsatt i toppskiktet blant danseband i Sverige hva både antall spillejobber og popularitet angår, og jeg tror de aller fleste har begynt å få med seg hva denne gjengen her er gode for. Fortsatt er det Donne Laitila som leder og drifter bandet, men hovedvokalisten pr i dag heter Andy Ekenmo.

Den nye plata innholder totalt 14 låter, og det er en fin miks av raske swinglåter og litt roligere ballader, men jeg har inntrykk av at det er en overvekt av litt raskere låter her, noe som i mine ører er ekstra positivt når det gjelder dansebandplater. Og fra plata kan jeg nevne titler som “En tiger i sängen”, “Sången till Katarina” og “Ljus och värme”, sistnevnte en flott duett sammen med tidligere “dansebandprinsesse” i Sverige, Elisa Lindström. Produsent for det hele har denne gang vært Stig Lindell i samarbeid med Donne Laitila selv. Og Stig er forøvrig en veldig dyktig og anerkjent produsent i Sverige som dog ikke har befattet seg så mye med ren dansebandmusikk tidligere, men han er en mann som mestrer de fleste stilarter.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

140 mil – En forholdsvis kjapp låt som tar oss med ut på landeveien i en stor “långtradare”. Rett og slett en skikkelig “kjørelåt” som er signert Donald Laitila, Micke Lövdalen og Thomas Berglund. Etter min mening kanskje den aller sterkeste låten på plata.

Som om det var igår – En litt roligere låt igjen, la oss kalle det middels tempo, og en låt som oser av country og som også ble en av mine favoritter på plata. Opphavsmenn her er Stefan Brunzell, Thomas G:son og Ulf Georgsson.

Mitt hjärta längtar ut – Igjen en ganske uptempo låt som opprinnelig stammer fra USA, men som er blitt oversatt av en artig kar fra Skåne som heter Bo Göran Svensson og som har som varemerke at han oversetter amerikanske countrylåter med humoristiske og underfundige tekster på svensk.

Jeg syns Donnez nok en gang har levert et fremragende produkt, og her nærmest flommer det over av sterke og dansbare låter, såpass bra at jeg syns det er på sin plass å plukke fram toppscoren på terningen denne gangen, med andre ord en skinnende blank 6`er. Her klaffer alt slik det skal og jeg syns Donnez er et band som virkelig fortjener både Grammiser og Guldklaver og det som finnes av utmerkelser innen denne genren. Her har vi å gjøre med et av Nordens aller fremste danseband for tida, som har funnet en stil som både tiltaler dansefolket og som også er en fryd å låne øre til for oss som kanskje lytter enda mer enn vi danser. Bra jobba gutter, så keep up the good work!

Besøk Donnez sin hjemmeside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg