Dur x – Cinderella



Dur X er en svensk trio som blander gammeldans og moderne dansebandstil på en ganske genial og fornøyelig måte. Et typisk eksempel på hvordan denne gjengen låter får vi høre på deres album “Cinderella” som kom i 2019.

Dur X består av Fredrik Jörnetorp, Mattias Johansson og Anders Elison, og stort mer er det ikke å si om disse tre, da det eksisterer svært lite info om bandet på nettet, jeg finner ihvertfall minimalt av info på deres artistside på Facebook. Så jeg får bruke spalteplassen til å si litt om selve musikken istedet.

Den seneste plata inneholder totalt 10 spor, hvor det er annenhver låt med gammeldans og annenhver med litt popduftende dansebandstil – en ganske genial blaning, spør dere meg. Vi finner  noen kjente titler her, slik som “Novelty Accoridion” og “Säkkijärven polkka”, samt litt mer ukjente bekjentskaper igjen, som “Frostbite”, “En modig man” og “Det finaste som finns”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Cinderella Shottis – En av gammeldans-låtene på plata, som det sies i tittelen: en shottis – og tittelen antar jeg har dukket opp i forbindelse med at Dur X har spilt på et av de mange dansecruisene som med jevne mellomrom arrangeres ombord på båten M/S Cinderella som trafikkerer Östersjöen. Og etter å ha spilt instrumentalt i over halve låten så begynner Dur X å synge også, hvor de presenterer de ulike medlemmene i bandet.

Den sommaren var vår – Dette er en fin og popig danselåt som jeg stiftet bekjentskap med allerede på 90 tallet, da låten ble gjort med bandet Chaps. Det er en myk og luftig ballade med masse god sommerstemning som jeg alltid har vært veldig glad i. Så dette ble umiddelbart min store favoritt på plata.

Zitas snoa – Snoa er også en stilart innen gammeldansens verden, og i denne snoa’en så synges det hele låte igjennom, en ganske iørefallende men også enkel låt som fenger godt og har et luftig og fint lydbilde.

Dur X sin nye plate var et friskt pust fra den svenske dansebandverdenen da jeg ble tipset om denne plata fra en svensk dansebandentusiast jeg kjenner. Siden det er miks av gammeldans og danseband her så er det derfor også musikk som bør tiltale et ekstra bredt publikum. Og det er en god produksjon selv om noen låter stikker seg litt mer fram enn andre, men likevel jevn god kvalitet fra første til siste tone. På terningen velger jeg å tildele plata en hederlig 4`er, men jeg setter også et plusstegn i margen, så da ender vi opp på en sterk 4`er som dermed grenser opp mot 5. Og vil du høre hele plata så er det bare å søke den opp på Spotify, dersom du har tilgang dit.

Besøk Dur X sin artistside på Facebook via denne linken

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg