Det svenske dansebandet Framed kom høsten 2018 ut med albumet “Put a quarter in the jukebox” som i følge mine egne beregninger er bandets tredje plate i rekken.
Først noen ord om Framed: Dette er et band som har sitt utspring i Kungälv i Bohuslän, ikke så langt fra Göteborg, og de har holdt det gående siden 2008, med andre ord har de nettopp feiret ti års jubileum. Bandet består for tiden av Anders Inberg, Ralf Wennberg, Anders Sörfjäll, Christer Sosa og Jonas Huhtala. Framed reklamerer forøvrig med at de spiller hundre prosent live, helt uten hjelp av “datorer”, og de sier også at de er inspirert av band og artister som The Refreshments, The Playtones, Chuck Berry, George Strait, Bellamy Brothers og ikke minst deres egne sambygdninger Streaplers. Og dette føler jeg også rimer ganske bra med stilen de presenterer på den nye plata si.
Plata som er ute nå inneholder så å si utelukkende kjente engelskspråklige coverlåter, totalt 13 spor, og her kan jeg nevne kjente titler som “Blue eyes crying in the rain”, “Roll over Beethoven”, “Blue bayou” og “Wasted days and wasted nights”.
Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:
Moody blue – Denne låten var selvskreven å ha med allerede da jeg så tittelen på låtlista, for dette er min store favoritt fra Elvis Presley, som var noe av det aller siste han spilte inn på plate før han døde i 1977. Framed gjør en veldig ålreit versjon av låten de også med et ganske sterkt innslag av country, og dette ble naturlig nok kanskje min aller største favoritt på denne plata.
Dream lover – En gammel traver som en rekke artister har gjort opp gjennom årene, men den mest kjente versjonen er muligens Bobby Darin sin innspilling fra 1962. Låten er forøvrig en swing/bugg-låt i litt over middels tempo, så den burde passe ypperlig å swinge seg til på dansegulvet for de som liker den typen dans.
Jukebox – Dette er vel låten som ligger nærmest det man kan kalle tittellåt på denne plata. Låten kan nok fort oppfattes som om den er en amerikans coverlåt, men det er faktisk svenske Joakim Arnell som har skrevet den, og da skjønner sikkert mange at låten opprinnelig er gjort med det svenske rock’n roll-bandet The Refreshments, hvor Joakim Arnell er en av de mest fremtredende medlemmene. Låten er ganske uptempo og er i likhet med den forrige også en innertier for de som liker å bugge og swinge.
Framed har mange gode kvaliteter når man lytter til denne plata, de synger bra, har “fart och fläkt” i musikken sin, den er dansbar til tusen og plata har et fyldig og friskt lydbilde med flere låter som har et ganske autentisk sound med tanke på den tidsepoken da låtene opprinnelig ble innspilt. Det er egentlig svært lite å sette fingeren på når det gjelder lyd, vokal og musikalitet. Så det er på låtfronten jeg velger å trekke litt, og det kommer av den enkle grunn at vi kun finner forholdsvis kjente coverlåter her og ingen originale låter som er spesielle for Framed. Og det skulle jeg gjerne sett at de hadde tatt med noen få av ihvertfall, da jeg er av den oppfatning at enhver dansebandplate med respekt for seg selv bør ha med minimum et par-tre originallåter som ingen har gjort tidligere, gjerne flere. Så derfor blir det bare en 4’er fra undertegnede for denne produksjonen, men la ikke det hindre deg i å utforske plata nærmere enten på Spotify eller ved å kjøpe deg et fysisk eksemplar fra Ginza via linken under. Det er mye bra her, jeg mener ikke annet, men som sagt, jeg savner et knippe egne låter som identifiserer bandet.
Besøk Framed sin Facebook-side
KJØP PLATA FRA GINZA.SE VIA DENNE LINKEN(TOLLFRITT INNTIL 350 NOK INKL FRAKT UT 2019 FOR NORSKE KUNDER)