Gert Blom – Jag ser tillbaka



Gert Blom var ett av medlemmene som var med og startet opp smått legendariske Leif Bloms på 50 tallet. Nå har Gert Blom kommet ut med et instrumentalalbum med mange flotte melodier framført på trompet.

Gert Blom har på sitt nye album samlet totalt 10 melodier, for det meste ganske velkjente titler, slik som “Oh mein papa”, “Wonderland by night”, “Carolina moon” og “All my loving”. Arrangementene er friske og veldig dansebandaktige, men det er hovedvekt av litt roligere låter på plata.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Jag ser tillbaka – En velkjent slager som en rekke artister har gjort opp gjennom årene, og mange kjenner den nok under tittelen “Hjärtats röst”. Låten går i middels tempo og ble en av mine favoritter da jeg hørte gjennom plata. Opphavsmann her er J.L.Carson.

Jambalaya – En av de få skikkelig uptempo låtene på plata, og en skikkelig fresk og fengende en sådan. Denne gir deg dansefot til tusen og dette er også et av de sterkeste sporene på plata, etter min mening. Låten ble, som mange vet, skrevet av Hank Williams og er gjort i utallige versjoner.

Strövtåg i hembygden – En av de vakreste svenske visene jeg vet om med tekst av Gustav Fröding. Nå høres riktignok ikke teksten i denne versjonen, men melodien er aldeles nydelig også instrumentalt. Dette ble også en av mine favoritter på plata og melodien er laget av signaturene B.Dixgård og G.Norèn.

Jeg er jo fra før veldig glad i trompetmusikk, og når Gert Blom her har samlet så mange flotte og varierte melodier, så blir jeg bare superbegeistret, selv om flere av låtene er av typen som er gjort i haugevis av versjoner. Likevel gjør Gert dem på sin egen måte og har fått til et veldig behagelig og fint lydbilde hvor han tolker låtene med stor respekt for originalene samtidig som han gir dem sitt personlige særpreg. Jeg velger å tildele plata “Jag ser tillbaka” en sterk 5`er på terningen, altså 5+, og vil du høre albumet i sin helhet så finner du det blant annet på Spotify. Liker du trompetmusikk må du ihvertfall ikke gå glipp av denne plata her!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg