Humbles – Ge mig högerkinden din



Det svenske dansebandet Humbles kom i 2019 ut med albumet “Gi mig högerkinden din”, ei veldig sterk og god plate fra et band som jeg aldri har spilt i mine programmer før.

Humbles kommer fra en plass som heter Linneryd og som ligger i Kronobergs Län i Småland i Sverige. Bandet har eksistert siden 2006 og består for tiden av den skjøntsyngende vokalissan Cornelia Humble sammen med Andrè Humble, Filip Humble, Dan Stenberg og Fredrik Trängbjörk. Stilen til Humbles er den mogne og tradisjonelle dansebandstilen, som ihvertfall jeg liker aller best.

Den nye plata til Humbles består av totalt 14 spor, hvorav en del kjente titler, slik som “Song song blue”, “Till min kära” og “Men så viskade en fågel”, men også et knippe nye titler, ihvertfall for min del, og vi finner en fin miks av både svenskspråklige, engelskspråklige og instrumentale låter her.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ge mig högerkinden din – Min store favorittlåt på plata, kanskje den sterkeste låten jeg har hørt fra et svensk danseband på lange tider, og dette er en fin og veldig harmonisk og iørefallende ballade som blir fremført av Cornalia Humble.

Dans i Rio – Her får du en mye mer uptempo låt igjen som blir fremført av et av de mannlige medlemmene i Humbles. En veldig glad og fengende swing/bugg-låt som burde gi enhver av oss en real dansefot.

Two more bottles of wine – Nok en ganske uptempo, og i tillegg ganske countryinspirert, låt, hvor det igjen er Cornelia som er vokalist. Også en av mine favoritter på plata.

Humbles er et band som virkelig har imponert meg med dette albumet, og de er en gjeng jeg håper jeg får høre mer fra i årene som kommer. Cornelia Humble er virkelig en sangfugl av de sjeldne med en klokkeklar og veldig pen stemme, som ihvertfall jeg ble temmelig begeistret for da jeg fikk høre den. Låtmaterialet på plata er også veldig variert og bra, hvor dansbarheten står i fokus hele tida, og på terningen så velger jeg å tildele Humbles en solid 5`er i tillegg til et plusstegn i margen, så da blir det 5+ for albumet “Ge mig högerkinden din” og hårfint på grensa opp til 6.
(Plusstegnet ble ikke nevnt i radiosendinga, men etter å ha lyttet gjennom plata et par ganger ekstra etter jeg laget radioprogrammet, så har jeg velgt å tilføye en + som en ekstra bonus til Humble. Det er vel fortjent!).

Besøk Humbles sin hjemmeside via denne linken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg