Ivan Sørensen – Brevet


Den danske sangeren Ivan Sørensen har i høst utgitt en 8 spors CD med både instrumentale melodier og sanger med vokal i en blanding av danseband og visestil.

Ivan er en godt voksen mann som synger musikk innen det man i Danmark gjerne kategoriserer som dansktop-musikk, slik som vi har norsktopp i Norge og svensktopp i Sverige. Han er dessverre ikke verdens beste vokalist, men flere av låtene swinger godt og har fine arrangementer og akkompagnementer, og pga den noe begrensede sangstemmen til Ivan så må jeg nok si det er instrumentalsporene som er de beste på denne plata.

Plata inneholder som sagt 8 spor, og av disse så er halvparten vokale og halvparten instrumentale. Jeg nevner titler som “Indian song”, “Flyv lille fugl” og “Kærlighedens bro”, og produksjonen har foregått i AM-Studio med den garvede dansemusikeren Eddie Knudsen ved spakene, en mann som er kjent både fra dansebandet Santa og fra duoen Amek Duo.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Marita – Et av de instrumentale sporene på plata, en ganske myk og behagelig låt i middels tempo og med trivelig og velklingende gitarspill i forgrunnen. Låten har en fin dansetakt og er nok muligens et av de beste sporene på plata.

Den du er – Selv om Ivan ikke er noen super vokalist, så vil jeg likevel at lytterne skal få høre en smakebit på hvordan han synger. Og blant de vokale sporene på plata så syns jeg dette er den låten hvor Ivan lykkes best med sin sang. Låten går ellers i middels tempo og har et friskt, fengende og behagelig komp.

Happy strings – Nok en fin gitarinstrumental i beste Shadows-stil. Dette er også en veldig behagelig og iørefallende melodi som drar opp inntrykket av plata en del i forhold til de litt mer middelmådige sporene som dessverre gjør at plata havner på den nedre delen av terningskalaen, noe jeg straks skal komme tilbake til.

Om jeg ser plata under ett så er det kanskje 4-5 låter som låter ganske bra, mens de resterende dessverre faller litt på “stengrunn” for min del på grunn av en noe sviktende vokalprestasjon. Så for å sammenfatte det hele så blir det dessverre ikke noe mer enn en 3`er på terningen fra undertegnede. Er man ingen sanger så er man ingen sanger, men gitarspillet på plata låter desto bedre i mine ører – så for Ivan sin del så syns jeg han bør vie sin tid til å spille gitar og la andre synge. Og det er i hovedsak dynamikken,  flyten og “pitchen” i stemma som er mitt største ankepunkt her, det låter rett og slett ikke pent. Ja, jeg må dessverre være såpass hard og brutal denne gangen. Men likevel en ekstra honnør til produsent Eddie som gjorde det beste ut av de ressursene man hadde tilgjengelig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg