Johan & Gunilla Sigvardsson – Från läsarsång till country



Johan og Gunilla Sigvardsson er et sangglad ektepar fra Vimmerby i Sverige som reiser rundt og synger og spiller hovedsaklig kristne melodier, men også andre kjente slagere. Nå er de ute med nytt album som bærer tittelen “Från läsarsång till country”.

Johan og Gunilla reiser hovedsaklig rundt på kristne møter og forsamlinger og fremfører sin musikk, så de er ikke akkurat en duo som spiller til dans, men ettersom mange av låtene på plata deres har et sterkt preg av dansebandstil og er høyst dansbare, så har jeg også denne gang valgt å gi dem både spilletid og spalteplass her i For Swingende.

Den nye plata inneholder totalt 12 låter, både kjente slagere, noen kristne klassikere pluss også noen helt nyskrevne spor fra duoens egen penn. Blant de mer kjente låtene kan jeg nevne titler som “Countryroads”, “Guldgrävarsången” og “Detroit City”, og arrangementene på de fleste låtene er veldig dansevennlige og både soundet og stilen ligger veldig nært opp til dansebandstilen, pluss også en sterk duft av country.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Följ med oss – Kanskje den aller sterkeste låten på plata i mine ører, en kjent melodi som vi her i Norge både kjenner som “Lappland” og “Lykkeland”. I Johan og Gunilla sin versjon så er det blitt skrevet en tekst med et mer kristelig innhold i forhold til de versjonene vi kjenner her i Norge. Og låten har en fin swing- og buggtakt for de som tenker dans.

Det bästa i livet – Også en veldig sterk og god låt med et kristent innhold. Låten bærer tydelig preg av country, men den har også et ganske typisk dansebandpreg og er også en av mine største favoritter på plata.

Högt på ett berg – Også en veldig kjent melodi, kanskje best kjent med duoen Carpenters under tittelen “Top of the world”, men også rimelig godt kjent her i Norge med Kirsti Sparboe og Benny Borg, da med tittelen “På verdens tak”. Også her bruker Johan og Gunilla en kristen tekst til melodien, og ellers er også dette en veldig dansbar og fengede swing- og bugglåt.

Jeg syns denne plata har mange gode kvaliteter og den er såpass sterk og god at jeg syns den stiller i samme klasse som de fremste dansebandene i Sverige. Det synges bra, det er friske og gode arrangementer og akkompagnementer til låtene, og i det store og det hele ei plate som bør falle i like god jord for de som liker å danse som hos kristenfolket. Og terningmessig følger jeg også opp med beste uttelling, nemlig en skinnende blank 6`er for “Från läsarsång till country”. Plata ser ikke ut til å ligge på de digitale tjenestene, ihvertfall ikke foreløpig, så vil du ha den så må du nok bestille en fysisk CD direkte fra Johan og Gunilla. Har du ønske om dette, så send meg en e-post så skal jeg se om jeg finner nærmere kontaktinfo til deg. Plata er ihvertfall vel verdt å få med seg, den er rett og slett en fryd å låne øre til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg