Johnny Hansen – Elvis on my mind



Danske Johnny Hansen, vokalist i dansebandet Kandis, kom nylig ut med et soloalbum der han tolker en rekke av Elvis Presley sine største hits. “Elvis on my mind” er tittelen.

Johnny Hansen har helt siden 1989-90 frontet Kandis og blitt Danmarks kanskje mest profilerte dansebandvokalist. Men Johnny har også i mange år hatt en solokarriere gående parallelt med jobben i Kandis, og nå i 2021 er det Elvis han har satt som tema på sitt nye soloalbum. Og han er langt fra alene om å tolke Elvis, personlig syns jeg det kan bli i overkant mange Elvis-tolkninger rundt omkring i musikkbransjen, men det får nå være så.

Johnnys nye album inneholder totalt 14 låter og her kan jeg nevne titler som “Love me tender”, “Return to sender”, “Crying in the chapel” og “Suspicious minds”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Moody blue – Min største Elvis-favoritt er heldigvis med på plata, og da kommer jeg selvsagt ikke utenom den når jeg skal plukke låter til denne presentasjonen og til radiosendinga mi. Dette var tittelkuttet på Elvis sitt aller siste studioalbum fra 1977 og er etter min smak den desidert beste låten som Elvis noengang gjorde.

She’s not you – Denne låten liker jeg godt mye på grunn av at Vazelina Bilopphøggers gjorde sin versjon av den på 80 tallet under tittelen “Lada tell Hønefoss”. Men det er en god låt i seg selv også, og den har en super dansetakt.

Burning love – Nok en av mine egne Elvis-favoritter, men som jeg har begynt å like bedre og bedre de senere årene. En frisk og uptempo låt som bør være perfekt både å swinge og bugge til.

Johnny Hansen synger bra slik han alltid gjør, og stemmen hans får litt annen karakter når han synger på engelsk og ikke på dansk. At han tolker Elvis er jeg kanskje ikke sånn helt oppi taket av begeistring over, da jeg ærlig talt begynner å bli litt mettet på Elvis og syns nærmest det begynner å bli en real klisjè hver gang en artist eller et band gir ut et album med kun Elvis-låter og hvor de ikke gjør så mye mer utav det enn å synge låtene “rett av”. Men når det er sagt så har Johnny likevel laget ei bra plate hvis man ser på kvaliteter som det vokale, det musikalske, det tekniske og det lydmessige, og han er jo helproff til fingerspissene når han synger. Og på terningen så skal ha få en sterk 4`er av meg, det får holde i denne omgang. Plata ligger på Spotify dersom du vil høre hvordan det hele låter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg