Junix – Sköna låtar 4



Svenske Junix kom i 2019 ut med albumet “Sköna låtar 4”, som er ei plate med mange mogne og tradisjonelle danselåter, hvor flere av dem bør være godt kjente for de fleste.

Junix er trio som kommer fra Eskilstuna, men kan også stille opp med et fjerde medlem når det er ønskelig, og for tiden består bandet av Gunnar Renvall, Bengt-Åke Hermansson og Göran Johansson, dog søker de på sin nettside etter en ny bassist eller gitarist, såjeg er derfor veldig usikker på hvordan besetningen ser ut akkurat nå i 2020. De er ihvertfall et såkalt mogenband og spiller dermed det som gjerne betegnes som tradisjonell og mogen dansemusikk.

Den seneste plata inneholder totalt 16 låter, og her kan jeg nevne kjente titler som “Om du vågar och vill”, “Sea cruise” og “Ensam i ett regn”, mens andre låter igjen kansksje ikke er fullt så godt kjent blant “allmuen”. Men det er fin miks av raske og rolige låter og av svenske og engelske tekster.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Om du vågar och vill – En ganske kjent danselåt i Sverige som Vikingarna gjorde på midten av 90 tallet. En uptempo swing/bugg-låt som er signert T.Lendager, Jørgen de Mylius og Ingela Forsman.

En natt i november – En litt mer balladepreget låt igjen som også er gjort med andre band tidligere, jeg har ihvertfall også en versjon med Matz Bladhs i mitt arkiv. Opphavsmenn bak denne låten er Thomas G:son, Henrik Sethsson og Thomas Berglund.

Jag räknar dagarna – Dette var en av mine favorittlåter med Vikingarna på begynnelsen av 90 tallet. En myk og stemningsfull ballade om lengsel etter den man har kjær – og opphavsmannen her heter Anders Melander.

Junix har laget ei helt grei plate, og de serverer mange kjente og kjære danselåter som jeg tror mange har et forhold til, men vi får også høre en og annen låt som for mange nok er helt nye bekjentskaper. Plata plasserer seg sånn litt over midt på treet terningmessig i mitt hode, så jeg velger å tildele Junix en hederlig 4`er på terningen. Det er ingen store overraskelser her og heller ingen låter som stikker seg spesielt ut, men helt grei dansemusikk fra begynnelse tilslutt og en ganske tilfredsstillende produksjon både teknisk og musikalsk, uten at jeg føler for å plukke fram de store superlativene for dette albumet.

Besøk Junix sin hjemmeside

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg