Kandis – 19-Latest & Greatest



Danske Kandis, lokomotivet innen den danske dansebandfloraen, kom i 2019 ut med albumet “Kandis 19-Latest & Greatest”, ei plate som, slik navnet tilsier, inneholder både nye og gamle låter.

Kandis har siden tidlig 90 tall vært regnet som det fremste dansebandet i Danmark, en posisjon de fortsatt befester, og den nye plata inneholder total 15 låter, hvor det er cirka halvt om halvt med nyskrevne låter og gamle travere som Kandis har gitt ut tidligere.

Av de gamle låtene på plata kan jeg nevne titler som “Skagens solnedgang”, “Hold me”, “En lille ring af guld” og “Lonnie fra Berlin”, men i denne presentasjonen har jeg valgt å fokusere på noen av de helt nye låtene. Og av disse har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Min kone er vild med Peter Belli – En nyskrevet låt i middels tempo som handler om et lite, men sikkert ikke så veldig alvorllig, sjalusidrama, hvor jeg-personens kone er en smule betatt av den danske sangstjernen Peter Belli. Låten er skrevet av Ib Grønbech, både tekst og melodi.

Du’ det bedste jeg vet – En låt i en ganske moderne pop-innpakning, slik som flere av låtene til Kandis har blitt på de senere albumene til bandet, og den går i litt over middels tempo mens opphavsmenn er Johnny Hansen og Lonnie Kjer. Johnny er som kjent vokalisten i Kandis, om noen ikke er klar over det.

Mega-Anti-Gluten – Dette er den mest uptempo låten i denne presentasjonen, en herlig og glad danselåt med en fin swing/bugg takt som handler om kosthold og diverse dietter som mange går på i det moderne samfunnet, der mange er livredde for å innta blant annet rødt kjøtt, og sånt må det jo bli en sang av. Låten er også her signert de tidligere nevnte Johnny og Lonnie. Etter min mening kanskje den aller sterkeste låten på denne plata.

Når jeg skal kaste terning for “Kandis 19” så har jeg valgt å fokusere på de nyskrevne låtene på plata, og når jeg sammenfatter disse så må jeg si at det er veldig sterke og dansevennlige låter vi har å gjøre med her, og i tillegg aner jeg et litt mer moderne lydbilde på de gamle låtene også, så jeg tror nok disse har fått seg en make-over i studio disse også. Jeg syns det hele fortjener en solid 5’er med et plusstegn i margen, så da ender vi på 5+. Og plata ligger på Spotify dersom du vil høre den der, ellers så finnes den også både som CD og vinyl, link til disse finner du nederst i denne saken. Og at Kandis fortsatt er Danmarks ledende danseband, er det ingen tvil om når man lytter til denne produksjonen. Ingen over, ingen ved siden!

Besøk Kandis sin hjemmeside
KJØP PLATA PÅ CD FRA PLATEKOMPANIET VIA DENNE LINKEN
KJØP PLATA PÅ VINYL FRA PLATEKOMPANIET VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg