Kenneth Lundsæter – En del av meg



Kenneth Lundsæter fra Elverum er ute med sitt andre album i disse dager, ei plate med kun egne låter hvor Kenneth selv har skrevet både tekster og melodier.

Kenneth er en sangglad gutt som også er en skikkelig ildsjel når det gjelder å synge og underholde. Blant annet så opptrer han mye på arrangementer for utviklngshemmede og han synger tradisjonell dansebandmusikk og opptrer som soloartist, eller enmannsorkester om du vil.

Kenneths nye plate inneholder totalt 10 låter, hvor han altså har skrevet alt sammen selv. Her synger han om alt fra skolegang og campingplasser til en rørende sang om hans egen kjæreste. Produsent for det hele har vært Ray Moen, som også er kjent under artistnavnet Mr Ray. Innspillingen har foregått i Rays eget hjemmestudio ved navn Kjedekassa Studio. Og låtene går i ganske så typisk dansebandstil med ballader og raske låter om hverandre.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre låter til ukens presentasjon:

Skolestart – Denne låten ble en av mine egne favoritter på plata og en låt som passer fint nå i slutten av august når skolene nettopp har startet opp igjen etter ferien. Her skildrer Kenneth hvordan det er å være skoleelev på en ganske så folkelig, enkel og jordnær måte. En koselig tekst som jeg likte veldig godt. En ganske rolig ballade dette her.

Vi tar det i G – En litt mer uptempo låt igjen som handler om det uunngåelige temaet kjærlighet. En av de beste melodiene på plata etter min smak, som fenger meg litt mer enn de andre.

Lillehammer Camping – En hyllest til campingplassen i Lillehammer, hvor Kenneth skildrer livet på plassen på en ganske treffende måte. Fengende og fin melodi på denne også, og en riktig så dansbar låt.

Og så har vi kommet fram til oppsummeringen: Platas beste kvaliteter er nok tekstene til Kenneth, melodiene er litt mer varierende igjen, noen faller meg godt i øret, mens andre igjen blir litt mer ensformige og anonyme. Likevel skal Kenneth ha honnør for at han har skrevet alt sammen selv, og tar man i betrakning at han er ganske fersk i gamet som låtskriver så er det slett ikke dårlig det han har prestert på denne plata. På produksjonssiden føler jeg dessverre det faller litt igjennom, mye av lydbildet låter litt vel syntetisk, og jeg savner litt bedre dynamikk og flyt i det hele, både i instrumenteringen og i selve soundet. Så her kunne man godt gjort en bedre jobb for å løfte hovedinntrykkey ytterligere, og jeg har hørt bedre fra Ray enn dette, så her er det et klart forbedringspotensiale fram til neste produksjon. Så det beste på plata er nok det Kenneth har gjort på forhånd med låtskrivingen, i tillegg til at han også har en lun og fin stemme, men som også kunne hatt enda litt mer dynamikk over seg i noen av låtene. Spesielt på de høyeste tonene hører jeg han sliter litt. Men jeg tror Kenneth uansett kan nå riktig så langt om han jobber litt mer med stemmebruken sin. Og der har jeg også hørt bedre fra Kenneth tidligere, på hans forrige plate, der hun kan sang coverlåter. så jeg vet at han kan hvis han legger godsida til. Så terningmessig blir det fra meg en hederlig 4’er, og jeg håper både Kenneth og Ray tar disse velmente tipsene fra meg med seg videre til neste plateprosjekt. For potensialet til begge er stort, det vet jeg.
Helt tilslutt: Stor honnør til Kenneth for den fine innsatsen rundt låtskrivingen, her har han et stort talent som jeg håper han vil utvikle videre, og jeg gleder meg allerede til neste utgivelse!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg