Mr Ray – Jeg kan se deg


Sangartisten Mr Ray, som er en veldig aktiv dansemusiker både på Østlandet og i flere sydlige ferieparadis, er igjen ute med nytt album, denne gang med tittelen “Jeg kan se deg”.

Mr Ray heter egentlig Ray Moen og er opprinnelig fra Kjellmyra i Solør, men har de siste årene vært bosatt på Jessheim. Mange kjenner Ray fra diverse utesteder rundt på Østlandet mens andre nok har møtt ham på feriesteder blant annet i Tyrkia. Han er også en veldig dyktig plateartist som har gitt ut en rekke sterke og dansbare album de siste årene. Det siste tilskuddet i diskografien hans, “Jeg kan se deg”, er intet unntak.

“Jeg kan se deg” er ei plate som består av totalt 12 låter, både coverlåter og nyskrevet materiale om hverandre. En av de mest aktive bidragsyterne på plata er nok Ronny Nilsen, ene halvdelen av Pegasus-brødrene, mens broren Tommy har vært Rays produsent denne gangen. Blant coverlåtene på plata kan jeg nevne kjente titler som “En slant til trikken hjem” og “Når ditt hjerte slår for noen”. Andre låtskrivere som har bidratt med materiale på plata er blant andre Geir Arne Hansen, Mats Larsson, Agneta Mårtensson og Trond Ihle.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Her på Flisa – Innledningssporet på plata er en hyllest til Ray sin hjemplass på Flisa. Og det er ikke første gangen han synger om hjembygda si, men en god ting kan vel ikke omsynges for ofte. Denne låten er en herlig swinglåt i middels tempo som er signert Ray selv og etter min mening et av de store høydepunktene på plata.

Når ditt hjerte slår for noen – Dette er en kjent traver fra Sverige, kanskje best kjent fra dansebandet Kellys, men her i Norge har den også blitt gjort med duoen Kim & Ola. Opphavsmenn bak denne er de kjente ringrevene Gert Lengstrand og Lasse Holm. Meget sterk låt dette også, og en fremragende tolkning av Ray.

Amors piler – Opp med tempoet igjen – her byr Ray på en skikkelig fengende og danseglad swing/bugg-låt som er signert svenskene Kent Mattsson og Stefan Deland med norsk tekst av Ronny Nilsen. Også en av mine klare favoritter på plata.

Denne gangen syns jeg Mr Ray har truffet en real innertier med plata si. Låtvalget sitter akkurat der det skal, her har han valgt låtmateriale fra øverste hylle, og det har som vanlig blitt en fin miks av ulike stilarter innen genren og perfekt blanding av ballader og up-tempo låter. Noe som også er med og “spriter opp” plata er et par duetter med Rays egen sønn Sebastian Moen og Ronny Nilsen. Ray synger helt fabelaktig med både selvsikkerhet og stor ro i stemmen, samtidig som han har både trøkk og “snert” i stemmen sin. Studioarbeidet har også blitt utført med sikker og stødig hånd fra Tommy Nilsen – og dansbarheten? Ja, den er også høyst tilstedeværende fra begynnelse  tilslutt. Så her er det kun superlativer å dele ut, og dermed kan jeg også dele ut toppscore på terningen, nemlig en skinnende blank 6`er. Bra jobba Ray, keep up the good work!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg