Nikitas – Här och nu



Svenske Nikitas kom i fjor ut med et minialbum bestående av 7 låter, musikk i en blanding av tradisjonell og moderne dansebandstil.

Nikitas er et ganske nytt svensk danseband, da de ble startet opp i Uppsala i 2017. Bandet består av Johan Carlsson, Matz Morèn, Magnus Silèn og Gert-Inge Svensson. Albumet “Här och nu” er bandets første utgivelse.

Plata inneholder både svenske og amerikanske låter, men om noen av dem er skrevet spesielt for Nikitas eller ikke, kjenner jeg ikke til, men de er ihvertfall signert flere ulikt låtskrivere og de ligger i grenseland mellom danseband, country, pop og rock’n roll.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Du lärde mig älska – En ganske rolig og balladepreget låt som er skrevet av Henrik Sethsson, Thomas Berglund og Ulf Georgsson.

Vaya con dios – En gammel kjent klassiker, her i Norge blant annet kjent med Hans Petter Hansen, men Nikitas gjør den i et mer moderne, uptempo og dansevennlig arrangement. Opphavsmann- og kvinne her er Les Paul og Mary Ford som også gjorde originalinnspillingen av denne.

Tillbaks till Tennessee – Også dette en ganske uptempo swing/bugglåt som er signert Joakim Arnell og Ulf Georgsson.

Jeg syns Nikitas har levert et tilfredsstillende og godt album, men låtene falt i litt varierende smak hos undertegnede da jeg lyttet gjennom dem. Halvparten likte jeg riktig så godt, mens den andre halvparten var litt mer “så der”, men absolutt ikke dårlige de heller. Det synges og spilles bra på plata, lydbildet er behagelig og fint og det er ei plate jeg velger å tildele en sterk 4`er på terningen, det vil si 4+. Vil du høre den i sin helhet så ligger den på Spotify og muligens også på andre digitale tjenester. Jeg håper å høre mer fra Nikitas etterhvert, for dette er utvilsomt et band med et større potensiale enn hva man kan få inntrykk av på debutplata.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg