Orient – Live



Den svenske dansebandduoen Orient er for tiden på markedet med en liveinnspilt CD som kun bærer tittelen “Live”.

Orient er en duo som spiller tradisjonell dansebandmusikk og som driftes av Lars-Göran Andersson sammen med en kar til. Bandet er tidligere presentert her i For Swingende med sitt forrige album, men det er noen år siden nå. Orient har forøvrig sitt utgangspunkt i Sölvesborg i Blekinge og de har røtter helt tilbake til 1978.

Den nye plata inneholder totalt 12 låter, noen kjente titler men også noen nye og for meg ukjente bekjentskaper, men som låter riktig så bra. Jeg kan nevne titler som “Amapola”, “Forever and ever”, “Det borde vara jag” og “Himlens änglar gråter”, og Orient har klart å samle låter som ikke er ihjelspilte av alle andre, noe som er ekstra positivt i mine øyne.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

“Dagar med dig” – En låt som tidligere er innspilt med band som Jive og Tessiz, og det er en fin og veldig iørefallende danselåt i middels tempo som er skrevet av Thomas G:son og P-A.Sandström.

“Vill bara dansa” – En litt mer uptempo låt enn den forrige, perfekt for swingerne og buggerne. Kjenner ikke opphavsmann/menn til denne låten, og vet heller ikke om noen andre har hatt den på plate tidligere, men helt klart en god og hørbar danselåt.

“Kärlek i månljus” – Nok en fin låt i middels tempo, ganske countrypreget sådan, og denne er tidligere gjort med Mats Bergmans. Opphavsmenn er Lars Eriksson og Grethel Larnebrant.

Jeg syns Orient her har laget ei veldig sterk og god plate, og at den er liveinnspilt høres knapt når man lytter til den, for dette låter akkurat som en fullverdig studioproduksjon. Låtmaterialet holder godt mål og har mange gode kvaliteter, da det er både dansbart og iørefallende det aller meste, og inniblant hører vi også noen velkjente perler, selv om det for min del er de svenskskrevne låtene som er de beste. Vokalt og musikalsk låter det også absolutt tilfredsstillende på alle måter, et tight og fint lydbilde, og jeg syns plata er såpass sterk at jeg velger å tildele den en sterk 5`er på terningen, og det er langt fra dagligdags for liveinnspilte plater her i For Swingende. Så vil du ha ei liveplate som låter over gjennomsnittlig bra, så bør du velge “Live” med Orient.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg