Pegasus – Duell



Pegasus, bestående av brødrene Ronny og Tommy Nilsen, “flesker” nå i 2020 til med et flunkende nytt album bestående av 10 nye låter i god, gammel Pegasus-ånd.

Ronny og Tommy er to allsidige og høyst kreative musikalske kunstnere som er blant ganske få utøvere som holder den norske dansebandbransjen levende med nye plater, på tross av synkende salg og inntjening blant plateselgende artister på grunn av strømmingen som de siste årene har slått beina unna store deler av den plateproduserende dansebandbransjen i Norge. Her går Ronny og Tommy mot strømmen og jobber fortsatt ganske intensivt i studio med innspillinger både for seg selv og for andre, det vil si at Tommy er en aktiv produsent for mange nye talenter innen genren, mens Ronny er med og skriver låter og synger på Pegasus sine egne innspillinger.

Den nye Pegasus-plata, som bærer tittelen “Duell”, inneholder 10 låter i en stil som helt siden starten rundt 2007 har vært Pegasus sitt varemerke med en fin miks av pop og dansebandmusikk, og med tekster som handler om alt annet enn røde roser og fyllekuler på byen, for det finnes det nok av andre danseband som synger om. Og alt er pakket inn i friske og luftige arrangementer og musikkbakgrunner som gjør godt for øret å lytte til.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Magadrag – Låten som også var singelslippet i forkant av hele albumutgivelsen. En veldig fengende og dansbar låt hvor det er Ronny som er hovedvokalist, og et av de mest uptempo sporene på plata. Utvilsomt en av mine egne favoritter på plata.

Uten kjærlighet – Litt roligere tempo på denne låten, introen får meg til å tenke på “E6” fra DDE, men det er også eneste likheten med denne. Sangen handler om den tomme følelsen som oppstår når et forhold tar slutt, og det er Tommy som er hovedsanger på denne.

Smak av kjærlighet – Her øker Pegasus tempoet igjen og byr på en herlig og fengende swinglåt som handler om kjærlighet med et litt mer positivt fortegn enn hva forrige låt gjorde. Ronny er hovedsanger på denne låten, og dette er også en av mine favoritter på plata. Låten bør gi selv den lateste av oss dansefot.

Nok en gang syns jeg Pegasus har levert et veldig bra og gjennomarbeidet produkt, og de viser at det fortsatt er liv laga for dansemusikken i Norge, selv om stadig færre danseband går i studio og lager plater. I radiosendinga tildelte jeg plata en 5`er på terningen, men etter å ha lyttet gjennom låtene enda en gang etter at radiopresentasjonen gikk på lufta så har jeg bestemt meg for å i tillegg til femmeren også plukke fram plusstegnet, som jeg iblant setter i margen på mine anmeldelser – og dermed så ender bedømmelsen av “Duell”-plata på 5+. Og det betyr også at plata “setter seg” bedre og bedre jo flere ganger man hører den. Det hele kan høres på Spotify om du har tilgang dit, og jeg vil anbefale plata varmt både til ihuga Pegasus-fans og til de som kanskje ikke hørt hørt så mye på disse gutta tidligere. Sett av en drøy halvtime og lytt du også, da vel!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg