Jeg har testet ut utallige kontaktsider og nettsamfunn i internetts barndom, før Facebook og andre moderne sosiale medier så dagens lys, og her knyttet jeg mange hyggelige kontakter, hovedsakelig med det motsatte kjønn. Etterhvert lastet jeg ned den tidens MSN Messenger hvor jeg kunne direktechatte med folk jeg hadde blitt kjent med andre steder på nettet, og etterhvert skaffet jeg meg også webkamera slik at jeg kunne videochatte med folk, men på den tida kjørte vi video uten lyd også chattet vi skriftlig ved siden av.
En annen form for chatting var jo SMS, noe jeg også alltid har vært veldig ivrig på. Og SMS-verdenen ble jo noe helt annet da maksgrensen på 160 tegn, eller hvor mye det var, pr melding ble opphevet. Jeg hadde mange SMS-venner og enda flere på MSN, pluss at jeg skrev mye med folk på helnorske nettsamfunn som Nettby, Blink, Finn en venn, Spraydate osv. Noen mennesker(jenter/damer) traff jeg i virkeligheten også og hadde flere hyggelige treff med folk fra nettet under første halvdel av 2000 tallet. Og det hører med til historien at min nåværende samboer traff jeg også på en kontaktside på nettet. Nå har de mobilbaserte sosiale mediene overtatt fullstendig for de norske webbaserte nettsamfunnene vi hadde i internetts barndom, og det syns jeg er veldig trist. Facebook har aldri klart å leve opp til sider som Nettby og Blink i mine øyne.
Men chatte er noe jeg fortsatt bedriver i forholdsvis utstrakt skala, men nå er det Meta sin Messenger og Snapchat som er mine foretrukne plattformer for å bedrive chatte-hobbyen min. Har også et par personer jeg kommuniserer med via gammeldags SMS. Kunne ha chattet enda mer om jeg hadde hatt flere mennesker å chatte med, men dessverre er det ikke alle som er like ivrige til å skrive som meg, så det blir ofte en del meldinger på Messenger som blir liggende ubesvart fra motpartens side, da det tydeligvis ikke er alle som er like ivrige på å svare meg når jeg skriver melding og spør hvordan det står til. Mange syns sikkert jeg er en masekopp, og det er jeg nok også, det er bare det at jeg elsker å chatte og kommunisere med folk på nett, jeg kan ikke noe for det…
Hilsen programleder Thomas!

