Rotlaus – Bygderamp



Bandet Rotlaus med base på Ørsta er ikke noe danseband, men jeg syns de likevel spiller såpass dansbar og folkelig musikk at jeg fikk lyst til å kjøre deres nye album “Bygderamp” inn som ukens platenyhet her i For Swingende denne uka.

“Bygderamp” er imidlertid ikke et helt nytt album, da det var ute allerede i 2015, men den gang med noe uferdige versjoner av låtene, noe det også sies at plata bar sterkt preg av. Dette var også ei veldig personlig plate for frontfigur Bjørn Marius Øyehaug, som hadde skrevet samtlige låter på plata med utgangspunkt i et vondt samlivsbrudd. Derfor har det lenge vært et stort ønske både for Bjørn Marius og for hele gruppa å kunne få gi ut hele denne plata på nytt, men da i mer forseggjorte utgaver. På grunn av mye spillejobber og sterkt arbeidspress ellers så har ikke dette latt seg gjøre hittil, men da koronaen rammet landet vårt og verden nå i 2020 så ble det straks en helt annen hverdag for artister og musikere – og dermed så dukket også muligheten opp for å kunne gjennomføre planen om en reutgivelse av “Bygderamp”.

Plata som nå er på markedet inneholder totalt 12 låter og stilen er dansbar bygdecountry, med litt rocka preg over mange av låtene, og det er helt klart musikk som appellerer både til dansefot og festhumør. Det synges på Rotlaus sin egen sunnmørsdialekt, og man kan lett trekke litt paralleller til Rotlaus sine sambygdinger i Vassendgutane, men jeg er såpass ærlig og freidig at jeg mer enn gjerne innrømmer at jeg syns Rotlaus låter enda bedre enn “storebrødrene” i Vassendgutane – det er min egen subjektive mening, og den står jeg for, uten å av den grunn rakke ned på motparten. Men, jeg kan også være litt diplomatisk og tilføye at Ørsta har fostret mange dyktige musikere og låtskrivere, det er det ingen tvil om.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ei tid – En frisk og veldig iørefallende låt i middels tempo som innleder plata. Sangen handler vel i utgangspunktet om at det er ei tid for alt og at det ofte kan være verdt å satse selv om ting der og da kan se litt mørke ut. Ja, det er ihvertfall min tolkning av denne teksten.

Møt mej i minna – Låten som kanskje ble min største favoritt på denne plata. Her er det vel låtskriveren sin triste kjærlighetshistorie som får fullt utløp i en sang der man fokuserer på å lokke fram igjen de gode minnene fra et lykkelig samliv. Og alt innbakt i en veldig fin og fengende melodi.

Bygdedyret – Kanskje en av de mest festglade låtene på plata, men også her aner man en litt bittersøt undertone. Bygdesladder, eller bygdedyret som det er blitt hetende i nyere tid, er noe som ofte kan medføre en hard og vond belastning for den som blir rammet. Så en tekst med en liten pekefinger og et hjertesukk, bakt inn i en veldig festglad melodi, kan vel bli beskrivelsen på denne.

Jeg syns Rotlaus har levert et veldig gjennomarbeidet og godt produkt med 2020-utgaven av “Bygderamp”. Her får man sterke tekster, dansbare og meget fengende melodier og veldig friske og fyldige arrangementer som gjør musikken veldig fin å lytte til enten man kjører bil, sitter i godstolen eller har en liten hjemmefest. Bjørn Marius synger også veldig overbevisende og bra med ei særpreget stemme som gir musikken og bandet en klar og tydelig profil. Så plata skal få en solid 5`er fra undertegnede, burde kanskje gitt mer, men jeg får nøye meg med 5 denne gangen, selv om plata har potensiale til å kunne nå toppscore, så kanskje det kan bli en 6`er neste gang. Meget bra produksjon er det ihvertfall, gå inn på Spotify og lytt dersom du er nysgjerrig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg