Rune Rudberg Band – Old country



Rune Rudberg og hans band slapp i sommer ei rendyrket countryplate med tittelen “Old country”.

Normalt sett ville jeg ikke presentert denne plata her i For Swingende, siden countrymusikk er noe jeg pleier å spille i mitt andre radioprogram som heter Fra Svensktopp til Rock’n Roll, men siden det er Rune det dreier seg om, en veldig folkekjær artist med ett ben i dansebandgenren og ett i countrymusikken, så valgte jeg å gjøre et unntak og gi plata spilletid og spalteplass også i For Swingende. For musikken er i høyeste grad dansevennlig, det er det ingen som helst tvil om, selv om det ikke akkurat er overflod av swing- og bugglåter her.

Plata “Old country” er produsert både i Norge, Sverige og USA, og den inneholder kun coverlåter som andre artister har gjort tidligere, men musikken er nok likevel mye upløyd mark for det norske publikummet, ihvertfall er alle låtene nye bekjentskaper for min egen del. Som en liten kuriositet bør jeg også tilføye at på innspillingen så medvirker også en av musikerne til selvest Brad Paisley på trommer, nemlig en mann ved navn Ben Sesar.

Plata inneholder forøvrig totalt 12 spor, og av disse har jeg valgt ut følgende tre til ukens presentasjon:

More than you’ll never know – En låt som er skrevet av den amerikanske countrystjernen Travis Tritt, og det er en ganske balladepreget låt med en behagelig melodi og en fin låt å danse en rolig og tett fox til.

Brother of the highway – En litt kjappere låt enn den forrige, så her burde swing- og buggfolket så smått kunne begynne og swinge seg litt også. Opphavsmenn/kvinner her er Doug Johnson, Kim Williams og Nicole Witt. En observant leser har også gjort meg oppmerksom på at PK Støbakk medvirker på duett på denne låten, noe jeg ikke var klar over selv, men da er det også nevnt.

Cowboys ain’t supposed to cry – En låt i middels tempo som handler om at cowboyer ikke er ment for å gråte. Her er det en mann ved navn Douglas Owen som har skrevet tekst og melodi.

“Old country” er ei plate med mange gode kvaliteter for den som er glad i countrymusikk av det moderne slaget, men som likevel har den gode, gamle countrytradisjonen i bunnen og som holder seg godt innafor det de fleste forbinder med genren countrymusikk. Rune synger som vanlig veldig overbevisende og bra, og musikerne han har med seg på laget gjør absolutt jobben sin de også. Likevel er det nok ingen plate for de som virkelig liker å ta den helt ut på dansegulvet, for det er overvekt av rolige låter og låter i middels tempo her. For å bedømme plata for det den er, nemlig ei countryplate og ikke ei dansebandplate, så syns jeg den fortjener en solid 5`er på terningen, selv om det ikke er ei plate jeg personlig kommer til å spille i tide og utide. Jeg savner nok litt mer fart og tempo, men det er så klart en smakssak. Liker du country så tror jeg uansett du vil sette pris på det Rune har å by på her på “Old country”.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE DIREKTELINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg