Solongan – På dans 1


Duoen Solongan fra Solør i Hedmark er ute med et nytt album i disse dager med tittelen “På dans 1”, hvor vi finner mange kjente og gode danselåter fra både Sverige, Norge og det store utland.

Solongan består av norsk-svenske Arild Espen Aas, som er vokalist, i tillegg til Terje Berget som spiller keyboard og munnspill. Arild har drevet som musiker siden sist på 70 tallet og har vært innom en rekke ulike bandkonstellasjoner opp gjennom årene. Nå har han og Terje produsert ei plate som ihvertfall er den beste jeg har hørt hittil av Arild sine produksjoner. Her finner vi totalt 15 spor, og jeg kan nevne i fleng kjente titler som “Du gav bara löften”, “Kurragömma”, “I need more of you” og “Tusen bitar”. Det er i hovedsak snakk om ganske tradisjonelle dansebandlåter som de flere kjenner til fra før, men også countrygenren er representert med noen spor.

Solongan har også hatt litt mer og litt bedre studiohjelp denne gang enn tidligere, og derfor har resultatet også blitt bedre enn på de tidligere innspillingene jeg har hørt fra denne kanten. For det er ingen hemmelighet at Arild ikke helt har fått det til tidligere, men denne gangen føler jeg han har gjort en såpass god jobb at han fortjener honnør og en klapp på skuldra, for i følge ham selv så har denne plata kostet ham både svette, tårer og nesten litt blod…

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Det faller ett regn – Denne låten var for meg helt selvskreven da jeg skulle velge ut musikk til radiopresentasjonen av denne plata, for dette er en låt jeg alltid har likt og som opprinnelig ble gjort av mitt store favorittband, Wizex, på begynnelsen av 90 tallet. Låten er skrevet av den kjente ringreven Paul Sahlin, på 70 tallet kjent under artistnavnet Paul Paljett. Låten er en forholdsvis uptempo swinglåt med en god dansetakt.

Blowin’ in the wind – Dette føler jeg er høydepunktet på plata, som på en måte skiller seg litt ut fra det øvrige materialet vi finner her. Alle vet jo at dette er en gammel klassiker fra legendariske Bob Dylan og en låt som svært få danseband har befattet seg med tidligere. Solongan har fått til en ganske så god gitarbasert versjon av låten med en fin dansetakt og litt mer tempo enn i Dylan sin versjon, og den klinger riktig så fint i ørene.

Om änglar finns – Her går vi tilbake til den tradisjonelle dansebandlesten igjen og tar med oss en velkjent traver fra Sverige, såvidt jeg kan huske så var det antageligvis Mats Bergmans som gjorde den første, men et utall andre band og artister har gjort den i ettertid. Låten er en ganske raskt swing- og bugglåt og opphavsmann bakom denne er Jan Eric Karlzon, en kjent mann i låtskrivermiljøet i Sverige.

For å sammenfatte plata litt tilslutt, så syns jeg dette er blitt ei helt grei og dansevennlig plate med mye variert og bra låtmateriale. Arild har ei lett gjenkjennelig stemme, ei ganske lys, upolert og litt “smårufsete” mannsstemme, som skiller seg lett ut i mengden og som har et særpreg. Lydmessig låter det også ganske ok, litt varierende fra låt til låt, men mye bedre enn tidligere. Og terningmessig så velger jeg å tildele Solongan en hederlig 4’er for albumet “På dans 1”, så får du høre på plata selv og gjøre deg opp din egen mening. Vil du kjøpe den kan du kontakte Solongan via deres Facebook-side som du finner på https://www.facebook.com/solongan.for.festglade/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg