Stefan Hjert – Allt eller inget



Svenske Stefan Hjert er i disse dager ute med ei plate med tittelen “Allt eller inget” og her finner vi både danselåter, litt mer rocka låter igjen og noen låter litt mer mot visepopgenren.

Stefan Hjert blir 60 år nå i 2020 og han kommer fra Grums i Värmland, der han har vokst opp i et kristent hjem med mye sang og musikk. Han har også fartstid fra det lokale bandet Grims-grabbarna som han var med i under deler av 70 tallet.

Hans nye album består av totalt 12 spor og ganske ulike er de også, det spenner fra de typiske dansebandlåtene til de litt mer melankolske viseballadene, samt noen låter som i mine ører ligger noe mer mot rockeholdet igjen. Felles for alle låtene er at tekstene er skrevet av låtskriverinnen Agneta Mårtensson, som tidligere har levert låter til en rekke kjente danseband i Sverige.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Bara att få finnas til – På ei plate med ganske varierende kvalitet i mine ører så er dette kanskje den aller sterkeste låten, en feldig frisk og fengende låt som appellerer både til dansefoten og til sommerfølelsen. Låten går i litt over middels tempo og kan fint både bugges og swinges til.

Det är du – En låt i noe roligere tempo igjen, og en låt som også ligger godt innenfor det jeg selv betegner som dansebandstil. Dessverre kommer den ikke helt til sin rett pga litt dårlig kvalitet på vokalen, noe Stefan dessverre sliter med på flere av disse låtene.

Utan några krav – En ganske uptempo låt som har en fin dansetakt og det er en låt som man også fint kan danse både bugg og swing til. Men nok en gang er det vokalen det skorter på, mer om det i oppsummeringsavsnittet.

Jeg måtte tenke meg om et par ganger før jeg valgte å spille denne plata på radioen, for vokalmessig låter det slettes ikke bra. Stefan er ingen god sanger, jeg må dessverre være ærlig og si det, for han mangler både pitchen, dynamikken og klangen i stemma som skal til for å bli en god vokalist. Så her har han mye å jobbe med skal han fortsette å synge og spille inn plater, jeg vil rett og slett råde ham til å ta seg noen sangleksjoner, som muligens kan hjelpe ham litt på vei. Men, i tillegg til det stemmemessige, så er også låtene av veldig varierende kvalitet i mine egne ører, noen swinger godt og er iørefallende og greie å høre på, men så er det noen som blir veldig melankolske og “tunge” å lytte til igjen, og det gjør jo sitt til at dansbarheten også varierer veldig fra låt til låt.

På terningen velger jeg å tildele plata en beskjeden 3`er, og da syns jeg attpåtil at jeg har vært snill. Så dette var langt fra noen høydare å lytte til, det må jeg dessverre innrømme, og jeg håper Stefan jobber litt mer med stemma og med sangen sin før han evt lager noen flere innspillinger. Noen ganger må jeg bare være ærlig og kalle en spade en spade, og det gjør jeg med denne plata her. Halvparten av låtene fungerer greit, men det vokalmessige ødelegger mye for totalinntrykket. Ja, jeg blir egentlig bare trist av å høre på dette her, det er ikke annet å si – beklager Stefan!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg