Tommy Karlsson – Saxdrömmar

Reklame | CDON

Tommy Karlsson, som de fleste kjenner som en av originalmedlemmene i dansebandet Wizex, kom i høst ut med et instrumentalbum der han tolker en rekke kjente slagere og evergreens på sin saksofon. Dette har blitt til albumet “Saxdrömmar”.

Tommy Karlsson var med og startet opp den moderne utgaven av Wizex i 1973, og har riktignok vært ute av bandet igjen i perioder, men pr i dag er han både gitarist og saksofonist i Wizex sammen med blant andre kapellmester Eric Iversen, som også har produsert “Saxdrömmar”. Tommy har lenge hatt en drøm om å gjøre et eget instrumentalalbum som soloartist, og nå har altså hans drøm blitt virkelighet.

Det hører også med til historien at Tommy i tillegg til å spille i Wizex også gjør en del solokonserter alene med sin saksofon i både kirker og konserthus, noe som har blitt veldig populært hos publikum, da han blander mange ulike genre på en smakfull måte og setter sitt eget preg på gamle klassikere, noe han også gjør på sitt nye album. På denne plata har han også med seg det som her blir betegnet som Eric Iversens Kör och Orkester, og det aner meg at det muligens er enda flere Wizex-musikere involvert her, uansett er plata ihvertfall innspilt i Wizex sitt eget studio i Kristianstad, så at det er mye “Wizex-blod” på denne plata er det ingen tvil om.

Av de totalt 12 sporene på plata så har jeg valgt ut følgende tre til ukens presentasjon:

“O Store Gud/Ovan där/Down by the riverside” – Flere av sporene på plata er medleyer sammensatt av flere låter innen samme stilart, og på denne medleyen her har Tommy satt sammen tre kristne melodier og laget friske og uptempo gospelversjoner av dem på sin saksofon. Her har han med gospelkor i bakgrunnen, ihvertfall låter det som et gospelkor, og etter min smak så er dette et av de store høydepunktene på plata. Dansbart er det også, ikke minst.

“Strövtåg i hembygden” – Et vakkert dikt av Gustaf Fröding som Gustaf Norèn og Björn Dixgård har tonesatt mens flere svenske artister har gjort innspillinger av sangen de senere årene. Her gjør Tommy en veldig finstemt og følelsesfylt versjon av denne vakre melodien.

“Bring it on home to me/Still/Blueberry hill” – Nok en medley, denne gang sammensatt av tre bluesinspirerte hits fra 60 tallet.

Tommy gjør i bunnen og grunnen en veldig god jobb med saksofonen på denne plata, og det er blitt ei velprodusert plate med et fyldig og ekte lydbilde, flott kor på mange av låtene og veldig bra sammensatt akkompagnement. Selv er jeg imidlertid ingen stor fan av saksofonmusikk alene, så for meg blir det litt ensformig og monotont å lytte til i lengden, men for dere som liker lyden av saksofon så vil dere nok elske denne plata og storkose dere med å lytte til de 12 sporene den er sammensatt av. Terningmessig så blir det for min del derfor en miks av min egen personlige smak og min objektive bedømmelse av produksjonen, og da ender jeg opp med en hederliger 4’er på terningen. Liker man saksofonmusikk så vil nok plata stå til både 5 og 6, men for min del nøyer jeg meg altså med en 4’er, og da håper jeg dere tar min personlige smak med i beregningen og gir plata en sjanse selv om den ikke oppnår toppscore her hos meg – for plata er sterk og god i seg selv og produksjonen er solid og profesjonell utført til fingerspissene – det er bare at jeg personlig ikke er så glad i saksofonmusikk ene og alene. Så da får du dømme selv, ta gjerne turen inn på Spotify og lytt eller kjøp deg et fysisk eksemplar på CD via linken nedersti denne saken. God fornøyelse!

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg