Tore Halvorsen – Godt å se deg igjen



Tore Halvorsen, tidligere vokalist i Ole Ivars og Katho, har i vår kommet med sitt første soloalbum hvor han synger både coverlåter og noe nyskrevet materiale.

Tore viser en litt annen side av seg på denne plata enn det han har gjort sammen med Ole Ivars. Noen låter er skikkelig bra, andre er mindre bra i mine ører, men uansett så får han her vist litt mer av sin musikalske bredde enn hva han har gjort tidligere.

Den nye plata inneholder totalt 12 låter, og av disse kan jeg nevne et par gamle Ole Ivars-svisker, et par svenskspråklige spor, hvorav den ene fra Cornelis Vreswijk, og vi finner noen engelskspråklige ballader, i tillegg til et par låter fra dansebandveteranen Nick Borgen.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ingen annen er som du – Denne gamle 90 talls låten fra Nick Borgen ble i mine ører det store høydepunktet på plata. En melodi som minner mye om den kjente dansebandslageren “Neste gang det blir sommer”, men som egentlig er en helt annen låt. En sang som går i middels tempo og etter min mening en låt med mange gode kvaliteter.

Sommer raggie – En låt som jeg har hørt før, men jeg har ennå ikke klart å huske hvor jeg har den fra tidligere, men muligens fra Katho. En reggaelåt som oser av sol og sommer, også denne i middels tempo.

Tor med hammern – Kanskje den låten på plata som minner mest om Tores tid i Ole Ivars. En litt smårocka låt med en humoristisk tekst, og med en fengende melodi.

Dette er ei plate hvor Tore som nevnt får vist litt flere sider av seg som artist enn han fikk med Ole Ivars, men også ei plate med mye hummer og kanari. De engelske balladene f.eks var i mine ører ganske intetsigende og kjedelige, med unntak av duetten med Tores datter, som styrket seg etterhvert som jeg hørte mer og mer på den, mens de svenskspråklige sporene fikk det til å skjære litt i ørene mine – ikke et vondt ord om Tore som artist, men jeg syns han bør holde seg til å synge på norsk, da jeg føler svensken hans blir noe påtatt og tilgjort, syns rett og slett ikke det låter bra, spesielt ikke parodien på Cornelis Vreswijk. Og det var det negative.
Det positive er at Tore er en atskillig mer allsidig artist enn han fikk vist under de 30 årene han frontet Ole Ivars. Tore er så mye mer enn “Nei så tjukk du har blitt” og “Jag trodde änglarna fanns”. Og andre spor som er verdt å merke seg på denne plata er “Misty”, som riktignok er på engelsk, men som låter mye friskere og bedre enn de tidligere nevnte balladene. “Jeg håper at du er slik du var”, som Torry Enghs gjorde på 90 tallet, er også en fin låt verdt å merke seg, det samme med den tidligere Ole Ivars-låten “Veslejinta”.
Så med andre ord: Plata har noe bra, noe mindre bra, og om jeg sammenfatter alt dette til et terningkast, så ender jeg opp med en 4+ til denne plata. “Godt å se deg igjen” er forhåpentligvis bare det første av flere soloalbum fra Tore Halvorsen, for jeg vil gjerne høre mer fra denne mannen på egne bein, selv om den første plata ikke ble helt en innertier for min del. Men den var “helt grei”, og cirka halvparten av låtene var absoluitt verdt å bruke tid på.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg