Vi i For Swingende har endevendt arkivet vårt og funnet fram til det aller første radiointervjuet vi gjorde med Anne Nørdsti i 2001. Dette har en viss historisk verdi ettersom dette var det aller første radiointervjuet Anne deltok på selv, og allerede i dette intervjuet spådde Annes manager på den tida, Per Johan Skjærstad, og undertegnede, at Anne Nørdsti fort kunne bli Norges nye dansebanddronning, noe hun også ble noen år senere.
Her kan du høre dette intervjuet i sin helhet, et intervju som ble laget i forbindelse med den første plata som Anne deltok på, nemlig plata “Her vil jeg bo” med dansebandet Kolbus. Vi beklager den noe svake lydkvaliteten på stemma til Anne i del 2 av intervjuet, ettersom vi hadde litt mikrofonproblemer under dette opptaket. Kort tid etter dette intevjuet ble laget, så var Anne også i studio og sang inn to låter til Frem fra Glemselen kap.20, nemlig “Barndomshjemmet” og “Tullingen”, som altså ble Annes to første sololåter. Denne plata kom ut i 2002.
Dermed er vi tilbake med en ny artikkel i vår serie “Bak kulissene” hvor jeg først og fremst presenterer låtskrivere innen dansebandbransjen. Denne gangen har jeg gleden av å presentere tekstforfatter Maritha Johansson fra Göteborg som har skrevet dansebandtekster helt siden slutten av 80 tallet. Maritha gikk dessverre bort i 2015, to år etter vi skrev denne artikkelen.
Maritha het tidligere Höglund til etternavn, så har du ei dansebandplate hvor Maritha Höglund står oppført som opphavskvinne, så er dette samme Maritha som het Johansson fram til hennes død i 2015. Hun startet med å skrive tekster allerede i 1989 da hun jobbet som journalist men plutselig ble langvarig syk. Gjennom en kollega i avisen der hun jobbet kom hun i kontakt med en musiker som dermed ble årsaken til at hun skrev sin første tekst. Dette ble starten både for en ny jobb og et nytt liv for Maritha. Hun hadde aldri lyttet på dansebandmusikk tidligere men ettersom innholdet i tekstene hennes passet bra til nettopp denne typen musikk i tillegg til at melodiene hun fikk tilsendt var dansebandmelodier så ble det altså denne typen tekster hun endte opp med å skrive. Det ble en lang reise for Maritha og det tok ytterligere noen år før hun fikk innspilt og utgitt sin første låt. Hun ble så glad for at noen virkelig kunne benytte seg av det hun hadde skrevet og med tiden så fikk hun kontakt med flere komponister som hun fikk prøve seg på å skrive tekster til.
I begynnelsen var det helst litt mindre kjente band som tok i bruk Marithas låter på sine repertoar, og etterhvert så fikk hun innspilt låten “Där vita syrenerna blommar” med det lokale dansebandet Maxells orkester, en låt som i ettertid har blitt innspilt med flere andre band også. Dette oppmuntret henne til å fortsette og skrive tekster og deretter fulgte låt på låt og hun arbeidet et par år aktivt med Lennart Clerwall. Sammen laget de låter til band som Matz Bladhs, Helene & Gänget osv, og etter det har det gått på løpende bånd for Maritha og hennes låtskriving. Låtene hennes ble etterhvert spilt på både radio og tv og de ble testet på Svensktoppen og andre topplister både i Sverige og ellers i Norden.
En av hennes mange meritter er låten “Säg att du kommer hem” som hun skrev sammen med Patrik Ahlm til bandet Wahlströms som på den tiden kom på andre plass i Dansbands-SM i Sunne. Senere har hun jobbet med komponister som Stefan Kardebratt, Mats Rådberg, Erik Skoog, Bert Östlundh, Lasse Sigfridsson, Lennart Grahn, Jonas Lindau, Mulle Melander, Danne Strandberg og Mia Olsson for å nevne noen. Og mange av Sveriges fremste danseband har spilt inn Marithas låter på plate, deriblant Lasse Stefanz, Curt Haagers, Thorleifs, Berth Idoffs, Lotta Engberg og flere band i både Norge og Danmark. Hans Petters, Ingemars og Dænsebændet er noen norske band som har benyttet seg av Maritha sine låter.
Maritha skrev forresten ikke bare dansebandlåter, men hun skrev også innen genre som viser, pop og rock. Etter 26 år som tekstforfatter(2013) så følte hun seg ganske godt etablert innen musikkbransjen, men i 2015 var det altså slutt for Maritha og hun gikk inn i evigheten med mange fine og populære låter på samvittigheten.
Vi går videre i vår låtskriverserie og kan denne gangen presentere tekstforfatter Heidi Janka Berg som kommer fra Hønefoss og som har skrevet sangtekster til flere av våre fremste danseband og flere skal det bli.
Heidi Janka Berg har skrevet tekster i ganske mange år, men det var først i 2005 hun fikk sitt store gjennombrudd da hun skrev vinnerlåten til Årets Dansebandmelodi det året, nemlig Ingemars sin storslager “Hæffer skær vi slærve og skravle” som handler om bygdesladder, en tekst Janka fikk inspirasjon til en gang hun satt på bussen et sted på Hedmarken…hun hadde ikke noe papir for hånden, så utkastet til teksten måtte hun skrive på leggen sin, noe som skulle vise seg å være et lurt påfunn av henne, ettersom låten vant blant 84 innsendte bidrag til den aller siste runden som ble arrangert av Årets Dansebandmelodi på NRK.
Dette var altså Janka sitt gjennombrudd som gjorde at hun endelig ble tatt på alvor i bransjen og deretter fikk utgitt flere av sine tekster. I vår samtale med henne som sendes på radioen i disse dager, så retter hun en spesiell takk til Thor Wang, som har hjulpet henne med å både lage melodier til tekstene hennes og ikke minst få noen av dem utgitt. For selv om Thor Wang er en mann som svært sjelden spiller inn låter fra andre opphavsmenn/kvinner enn seg selv, så har han faktisk spilt inn en av Janka sine låter, nemlig “På bæstemors fang”.
Andre band som har gitt ut tekster fra Heidi Janka Berg, er Furulunds, Bjørns orkester, Hans Petters, Jankos og Jan Erik Olsens orkester. Når det gjelder Jankos, så fikk hun med dem utgitt en veldig spesiell tekst som ble skrevet som en minnelåt til den populære sangeren Jan Werner Danielsen da han døde brått for noen år siden. Denne teksten hadde Janka gjort ferdig fra før med et litt annet innhold, men da hun fikk beskjeden om at Jan Werner var gått bort, så satte hun seg ned og skrev om litt på teksten og fikk bandet Jankos, som kommer fra samme bygda som Jan Werner, til å skrive melodi og gi den ut på sin seneste plate. Låten fikk tittelen “Mine tanker” og er en nydelig ballade som blir fremført av Jankos i duett med den kvinnelige sangartisten Anita Kanstad.
Det siste bandet Janka har fått utgitt en låt med, er Jan Erik Olsens orkester. De har laget melodi til hennes tekst som heter “Broen over elven” og gitt ut denne på en singel pluss som en video på NRK sin Dansefot Jukeboks. Og jeg vet at Janka har flere låter på gang med Jan Erik, som forhåpentligvis vil bli å finne på deres kommende album, selv om dette ikke er helt fastspikret ennå.
Av andre prosjekter Heidi Janka Berg har på gang, så kan vi nevne at hun for tiden har et samarbeid med svenske Hedins under opprulling. Her har hun levert flere tekster som bandet skal vurdere om de vil benytte seg av, og her har Janka og Hedins fått hjelp av Streaplers-vokalisten Kjetil Granli til å oversette tekstene hennes til svensk.
Janka forteller ellers at alle tekstene hun skriver er dypt personlige og handler om tanker og hendelser fra hennes eget liv. Noen ganger har hun faktisk blitt så personlig i sine tekster at hun har angret på at hun har gitt dem ut, men uansett prøver hun alltid å skrive tekstene på en slik måte at folk flest kan kjenne seg igjen i dem selv om de innerst inne handler om hennes eget liv og hverdag.
Janka har forøvrig rundt 200 tekster liggende så er det noen danseband som leser dette og trenger en eller flere nye låter, så er det bare å ta kontakt med Janka. Hun står i telefonkatalogen og vi i For Swingende kan også formidle kontakt dersom noen er interessert å komme i kontakt med henne for et mulig samarbeid.
I vår serie der vi presenterer låtskrivere og andre som jobber “bak kulissene” i dansebandbransjen har vi nå kommet fram til tekstforfatter Reidun Dawes som har skrevet låttekster først og fremst til bandet Furulunds. Reidun ønsket ikke å bli intervjuet på radioen, så vi presenterte henne istedet kun med en artikkel her på nettsiden vår. Reidun Dawes gikk dessverre bort noen få år etter at vi skrev denne artikkelen.
Reidun Dawes var bosatt på Nedre Romerike og har alltid holdt på med kreative ting, slik som blomsterdekorering og diktskriving. Hun har også alltid vært glad i dans og musikk og har skrevet dikt for Romerikes Blad siden 2002. I tillegg har hun skrevet mange bursdagssanger til en rekke jubilanter. I 2003 kom hun ut med diktsamlingen “Kjærlighet” og i 2006 kom oppfølgeren som het “Lev livet her og nå”. Disse ble utgitt etter “press” fra gode venner som var veldig glad i diktene til Reidun. I 2008 holdt hun også ei egen kunstutstilling som “Månedens Kunstner” i regi av Skedsmo Kunstforening, hvor hun bidro med dikt som ble forstørret opp og illustrert med matchende bilder og satt i glass og ramme.
Reidun har også skrevet dansebandtekster i mange år og i 2007 kom hennes første dansebandtekst ut på plate med Furulunds. Denne låten het “Alltid når jeg ser deg” og der var det Roger Nysveen i bandet som satte melodi til Reidun sin tekst. Låten er blitt veldig populær både blant medlemmene i bandet og hos publikum på dansegolvet. Låten ble ofte spilt både to og tre ganger på samme dansekveld.
Da Furulunds igjen kom med ny plate i 2010 så fikk Reidun denne gangen med hele tre av sine egne tekster på plata. Dette var låtene “Ta min hånd”, “Tenker på deg” og “Vår egen kjærlighet” og felles for de fleste av tekstene til Reidun Dawes er at de handler om kjærlighet. Reidun og Rune Engen i Furulunds har hatt et veldig godt samarbeid på flere områder og hun har fått et veldig nært og godt forhold til alle gutta i dette bandet. Og når vi i For Swingende spør Reidun om hun er interessert i å skrive tekster for andre danseband, så svarer hun at for henne er det kun Furulunds som gjelder, men hun forteller også at hun har sendt en tekst til Bjørns orkester som kom med på albumet de ga ut i 2011.
Reidun var ei godt voksen, men likevel ungdommelig dame, da jeg fikk bli kjent med henne, og hun var veldig blid, imøtekommende og jordnær og tok seg gjerne en tur dit Furulunds spilte for å lytte til musikken og være blant danseglade folk.
Her finner du låtskriverserien vi presenterte i For Swingende for noen år siden, der vi portretterer flere kjente låtskrivere innen dansebandmiljøet. Første låtskriver ut er Roland Jansson fra Fetsund.
Roland Jansson er opprinnelig svensk, men flyttet til Norge i 1988 og ser dermed på seg selv som en god nordmann. Han drømmer på norsk, forteller han til For Swingende med glimt i øyet. Men tross sitt svenske opphav så skriver Roland nå mest låter på norsk, og han har levert låttekster til band som Hans Petters, Dænsebændet, Me and You, Jhohans, Scandinavia og Sogns for å nevne noen. Hans første tekst ble utgitt med det svenske bandet Sounders i 1997 og het “Ett själ att ge sig av”, og dansebandtekster begynte han å skrive allerede rundt 1995. Det var ikke lett for Roland å få tekstene sine innspilt og utgitt i begynnelsen og han sendte rundt mye tekster som det aldri ble gjort noe utav. Nå derimot har han fått en stor fot innenfor i bransjen og blir nå som regel spurt av bandene selv om han har låter til dem. Han har skrevet for mange av de største bandene i landet, og for tiden jobber han med låter til blant annet Christiania & Kjetil Nordfjeld for å nevne noe. Et av bandene som har hatt størst betydning for Roland sin låtskriverkarriere den siste tida er nok Dænsebændet, og i vårt intervju så forteller han at han har mye å takke Arnstein Tungvåg i Dænsebændet for. Den første låten han skrev for dette bandet var “Den peneste på Dokka”, en av flere låter han har skrevet som en hyllest til Dænsebændets og undertegnedes egne hjemtrakter rundt Gjøvik, Dokka, Biri og Snertingdal. Roland har nemlig flere venner på disse trakter og har derfor blitt spesielt glad i dette distriktet, noe som gjenspeiles tydelig i flere av låtene han har skrevet til Dænsebændet, blant annet “En enkel mænn” fra deres seneste plate hvor han skriver om folket fra Gjøvikdistriktet og de for ham enkle og jordnære menneskene som bor her oppe. Han så for seg Arnstein i Dænsebændet da han skrev denne låten, og det selvfølgelig i positiv mening. Enkle, jordnære og ordentlige mennesker er det Roland setter størst pris på både i dansebandmiljøet og ellers i livet. Og låtene han skriver for Dænsebændet, ja de skriver han rett ned på klingende Toten-dialekt, for denne dialekten mestrer han bedre enn mange andre og forteller også at han syns Toten-dialekta er veldig lett å synge og skrive musikk på.
I vår presentasjon av Roland i For Swingende i 2010 fikk vi høre låter som “Greven ta bar bakke” med Sogns og “Du tok hjertet mitt” med Scandinavia. Her går både humor og alvor hånd i hånd, men Roland innrømmer at han nok liker aller best å skrive tekster med litt humoristisk vri. Livet er så alvorlig ellers, så i tekstene sine liker han å fokusere på det morsomme og det positive. Han er også en meget positiv og jordnær mann selv når han ankommer vårt studio i Redalen utenfor Gjøvik en mild og fin ettermiddag i slutten av august.
For ordens skyld: Roland Jansson skriver kun tekster, melodier lar han andre ta seg av.
Skulle ditt band trenge en låt fra Roland, så er det bare å ta kontakt med ham, så stiller han mer enn gjerne opp. Du finner ham i telefonkatalogen som de fleste andre nordmenn…
Som en ny service til både lesere og kursholdere, så ønsker vi i For Swingende å bli tipset om dansekurs som skal holdes rundt om i landet. Sender dere info om kursene deres til oss, så skriver vi en omtale av kurset på siden vår helt gratis.
Vi ønsker å omtale alle typer dansekurs, enten det er swing, linedance, fox, salsa eller andre danseformer. Send relevant info om kurset på E-post til [email protected]så skriver jeg en sak om kurset deres så fort det lar seg gjøre. Viktige momenter som bør være med er sted, tidspunkt, pris, varighet og litt om innholdet i kurset. Info om påmelding bør også være med, gjerne med mailadresse eller telefonnummer. Håper med dette at Forswingende også kan bli en viktig infokanal får dere som ønsker å gå kurs innen dans.
Her er spillelisten for uke 10 inkludert Jukebox på Radio Toten og Radio Øst.
1. ANN CAHTRINE WIKLANDERS – Samla alla vänner 2. JONTEZ – Vi lyfter igen 3. JONTEZ – Jag lever på minnen 4. RUNE RUDBERG – Mot samme morgendag 5. CARINA JAARNEK & ALFSTARZ – Våga fråga får jag lov 6. CARINA JAARNEK & ALFSTARZ – Låt natten bli min 7. LADDAZ – Hei du 8. HIGHLIGHTS – Vackrare än någonsin 9. HIGHLIGHTS – Oslagbara 10.HIGHLIGHTS – Lev livet 11.MOONLIGHTS – Cannibals 12.CHRISTER SJÖGREN – Hurt 13.OLE IVARS – Røykringer 14.BROR ARONSSON & ENGMARKS ORKESTER – Den lilla krogen där nere i hamnen
JUKEBOX UKE 10:
1. KIM WILLIAM – Håpløst forelska 2. KIM WILLIAM – Kan englene si meg 3. KIM & OLA – Hælje 4. KIM & OLA – Når ditt hjerte slår for noen 5. KIKKI & ARNE – Kjære sjømann 6. KIKKI & ARNE – Havets krefter 7. KEY BROTHERS – Da begynner livets vår 8. KEY BROTHERS – Fjerne land 9. KATHO – Vintermelodi 10.KATHO – Pappas gutt 11.KATE GULBRANDSEN – La meg bli der 12.KATE GULBRANDSEN – Lengsel og farvel 13.KARI & KARA – Hey baby 14.KARI & KARA – Drømmen om et band 15.KJELL ERIKS MED BRITT VIKEN – I can’t help it if I still in love with you 16.KJELL ERIKS MED BRITT VIKEN – Du eller ingen 17.KAI ULFENG – I varje andetag 18.KAI ULFENG – En del av mitt hjerte
Svenske Sannex er singelaktuelle i disse dager med den popduftende og smårocka låten “Jag è stark”.
Dette er en ganske heftig, rocka og røff låt som er signert Andreas Olsson i Sannex sammen med Mattias Olofsson. Plateselskapet sammenligner den med både Tomas Ledin og Mikael Rickfors, og det tror jeg er en ganske bra sammenligning. Med andre ord ingen typisk dansebandlåt, men likevel en låt som absolutt burde lokke fram såvel dansefot som rockefot ute på gulvet, og kanskje med en spesiell appell til de litt yngre danserne. Låten går forøvrig helt fint å danse bugg til.
Her i For Swingende har du allerede fått høre låten på radioen.